25.11.2020
Artiklar inom marknadsföring belönade
Tre artiklar skrivna av forskare vid Åbo Akademi har mottagit pris. Två stycken belönades med Emerald Literati Awards i kategorin Highly Commended Paper och en valdes till Paper of the Year i Elseviers tidskrift Journal of World Business.
Emerald Literati Awards har delats ut av Emerald Publishings i 25 år. Till priskriterierna hör bland annat att forskningen ska skapa verklig förändring utanför den akademiska världen, bidra till ny kunskap och ha något som får den att sticka ut.
Utmärkelsen gavs två artiklar i två skilda tidskrifter:
– ”Influencer marketing: The impact of disclosing sponsorship compensation justification on sponsored content effectiveness” i tidskriften Journal of Communication Management. Artikeln är skriven av Anna-Greta Nyström, akademilektor vid Åbo Akademi, Jonas Colliander vid Handelshögskolan i Stockholm, samt Carolina Stubb, som doktorerade vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi 2019 och i dag arbetar med influencermarknadsföring vid Nepa i Stockholm. Artikeln går att läsa på: https://doi.org/10.1108/JCOM-11-2018-0119
– ”Entrepreneurial Intentions and Gender: Pathways to Start-up” i tidskriften International Journal of Gender and Entrepreneurship. Artikeln är skriven av Malin Brännback och Shahrokh Nikou, professor i internationell marknadsföring respektive akademilektor i informationsvetenskap vid Åbo Akademi, tillsammans med Alan L. Carsrud, Ryerson University i Toronto, och Candida G. Brush, vid Babson College i Wellesley. Artikeln går att läsa på: https://doi.org/10.1108/IJGE-04-2019-0088
Dessutom har Wilhelm Barner-Rasmussen, professor i internationell marknadsföring vid Åbo Akademi, erhållit utmärkelsen Paper of the Year 2019 and finalist for Best Phenomenon-Based Paper award av Elsevier.
Utmärkelsen ges för artikeln ”Potential and recognized boundary spanners in multinational corporations” i Journal of World Business. Barner-Rasmussen författade artikeln tillsammans med Kristiina Mäkelä och Alexei Koveshnikov vid Aalto-universitetet, samt Mats Ehrnrooth vid Hanken. Läs artikeln på https://doi.org/10.1016/j.jwb.2019.05.001.