Huvudämnet internationell marknadsföring
Framgångsrik internationell företagsverksamhet kräver insikter om både kunder, konkurrenter, strategi och verksamhetsmiljöer. Du som studerar internationell marknadsföring lär dig fatta kreativa och långsiktiga beslut som bygger på analys av dessa faktorer. Studierna ger dig verktyg för att förstå kund- och konkurrentbeteende, bygga varumärken, utvärdera affärsmodeller och starta eget. Du lär dig hantera kopplingar mellan marknadsföring och andra funktioner som logistik och sköta relationer till kunder och partners i en internationell verksamhetsmiljö. Du får också insyn i hur sociala media förändrar marknadsföringsfältet.
Med internationell marknadsföring som huvudämne får du under kandidatstudierna en bred förståelse för marknadsföringsfrågor. Under magisterstudierna fördjupar du dig i internationell företagsverksamhet. Med internationell marknadsföring som huvudämne har du stor frihet i din studiegång och kan kombinera ditt huvudämne med ett eller flera valfria biämnen för att skapa den profil du önskar för arbetslivet. Internationell marknadsföring är även ett populärt biämne som kompletterar både ekonomiska och icke-ekonomiska huvudämnen med kunskaper om hur företag och organisationer kan skapa efterfrågan på marknader.