Huvudämnet småbarnspedagogik
Med småbarnspedagogik avses en systematisk och målinriktad helhet som består av fostran, undervisning och vård av barn i åldern 1-6 år och i vilken i synnerhet pedagogiken betonas. Målet med småbarnspedagogiken är att stödja barnets uppväxt, utveckling och lärande samt att främja barnets välbefinnande (Utbildningsstyrelsen, 2020). Omsorgen av barn är en viktig del av småbarnspedagogik.
Småbarnspedagogik handlar mer specifikt om barns lek och lärande. Ämnesstudierna ger dig kunskap om de olika sammanhang som barn befinner sig i samt hur de behöver tas i beaktande i småbarnspedagogisk verksamhet. Det innebär bland annat att du utvecklar kunskap och färdigheter för att stödja barnets uppväxt, utveckling och lärande samt för att främja barnets välbefinnande (Utbildningsstyrelsen, 2020).
Småbarnspedagogiken inkluderar även barn med särskilda behov, och hur du som lärare kan stödja alla barns olika förutsättningar till lärande. Barns språkutveckling har en tydlig plats i ämnet där bland annat den flerspråkiga språkutvecklingen lyfts fram liksom frågor om mångfald och jämställdhet. Du får ämnesdidaktiska färdigheter i musik, bild, slöjd, matematik, naturvetenskap, hållbar utveckling, rörelse och hälsa, digitalisering, dramaanpassade, till arbete inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning. Under utbildningen genomförs fyra praktikperioder vid övningsdaghem i Svenskfinland. Förutom dessa kunskaper och färdigheter utvecklar du din sociala kompetens och relationskompetens.
Du utvecklar ett relevant etiskt förhållningssätt som behövs i arbetet med barn och familjer. Under utbildningen är frågor om ledarskap och organisation centrala och viktiga.