30 boktips för sommaren

Centret för livslångt lärande har under våren 2024 deltagit i förbundet Hem och Skolas kampanj Läs själv! Målet med kampanjen är att uppmuntra till läsning och att vara läsande förebilder.

I ett par omgångar har vi på sociala medier bett om lästips och våra följare och CLL-personalen har bidragit med vad de läser just nu eller någon bok som de varmt rekommenderar. Här delar vi nu de trettio tipsen som kommit in!

Listan har ingen logisk ordning, en del lästips kompletteras med tipsarens subjektiva kommentarer, en del är kanske utan – välj och vraka!

Njut av god läsning i sommar!

• Jag vill riva upp himmel och jord, en biografi om Elise Ottesen Jensen, av Marie Lok Björk. En kvinnosakskämpe av rang! Riktigt intressant! Rekommenderar!
  • Bröd och mjölk av Karolina Ramqvist. Har just börjat, fin läsning såhär långt!
  • Färskt vatten till blommorna av Valérie Perrin. Det är inte en trädgårdsbok som man kunde tro baserat på titeln utan boken handlar om en kvinna som envisas att tro på lycka mot alla odds.
  • Snöblind av Ragnar Jónasson. Det sker mycket mord på Island om man får tro Ragnar. Första boken i Det mörka Island-serien.
  • Klyftan av Anna Bondestam. Ska snart påbörja den. Jag har läst en biografi om Anna Bondestam men aldrig nånting hon skrivit själv, så det här ska bli intressant läsning. Jag tycker om historiska böcker men om inbördeskriget som Klyftan handlar om, det har jag knappt läst nånting om.
  • Stacken av Annika Norlin. Har just påbörjat, har höga förväntningar! Det ska vara en berättelse om kärlek och den makt vi har över andra människor.
  • En enkel till Skottland av Alexandra Zöbelis.
  • Onda nätters drömmar av Peter Englund. Utkommen år 2022. Boken består av korta kapitel där människor på olika håll i världen berättar om sina liv under år 1942, mitt under ett pågående krig. Mikroperspektivet och det dagboksaktiga sättet att behandla en epok där kriget vände till de allierades fördel gör att boken känns som ett välkommet (och tyvärr dagsaktuellt) tillskott till den i övrigt så nötta genren av krigslitteratur.
  • Mannen som dog två gånger av Richard Osman. En mysig deckare med underhållande karaktärer.
  • Nya människor i fel ordning av Jonas Karlsson. Trevliga och ibland också lite deppiga små berättelser om vuxenlivets absurditeter, fortfarande rekommenderar jag ändå mer God jul av Jonas Karlsson, också den om vuxenlivets och framför allt byråkratins och arbetsplatsers absurditeter.
  • Fallet med den rysliga skuggan av Kristina Ohlsson. Första delen i bokserien Spökbyrån. Läser den tillsammans med min son, snart fyra år. Den rekommenderas kanske för lite äldre men han är väldigt inne i spöken just nu.
  • Systrarna av Jonas Hassen Khemiri. 722 sidor, bara så bra!
  • En vänskap av Silvia Avallone. Tycker om hennes sätt att skriva om arbetarklassvardag i Italien (ofta från ungas synvinkel och jag skulle gärna läsa från vuxnas också).
  • Tritonus av Kjell Westö. Läser den för andra gången (en bra bok kan läsas fler än en gång).
  • The unlikely pilgrimage of Harold Fry av Rachel Joyce.
  • Frankensteins monster av Mary Shelley.
  • MAUS av Art Spiegelman. En serieroman. Rekommenderar!
  • Tranorna flyger söderut av Lisa Ridzén. Sorgmodig och sann om att åldras, mista och minnas. Gillar den!
  • En liten bok om lycka av Micael Dahlén. Förbereder mig inför höstens Akademiforum då Dahlén besöker Vasa. Lyckoforskaren Dahlén sammanfattar på ett underhållande sätt resultaten av sin egen och andras forskning i tretton tips om lycka.
  • Deckarserien om polisen Ebba Tapper av Anna Karolina.
  • Huomisen huomaava demokratia av Oksanen & Voigt (red.). Om möjligheterna med långsiktig politik. Innehåller bidrag av bl.a. Marina Lindell vid Åbo Akademi.
  • Clear Bright Future av Paul Mason. En uppgörelse med marknadsekonomins senaste skeden.
  • När bergen sjunger av Nguyen Phan Que Mai. Boken handlar om Vietnam, jag rekommenderar den även om den är hemsk på sina ställen.
  • Systerklockorna av Lars Mytting. En historisk roman, slutet av 1800-talet, om två kyrkklockor, en präst och en främmande man från Tyskland.
  • Av skam av Lina Areklew. Deckaren hör till Ulvöserien.
  • Bienes historie av Maja Lunde. Lundes böcker borde vi alla läsa!
  • Przewalskis häst av Maja Lunde. Också att rekommendera.
  • De bortglömda namnens bok av Kristin Harmel. En historisk roman, baserad på en sann historia, där en ung kvinna lyckas hjälpa hundratals judiska barn att fly undan nazisterna under andra världskriget. Den var så gripande och så bra, jag rekommenderar verkligen, särskilt i dessa tider.
  • De förlorade ordens bok av Pip Williams. Det handlar om en flicka som sitter under sin fars, lexikografens bord medan han jobbar. Hon läser papperslappar som faller ner under bordet och märker att ord som relaterar till kvinnor inte alltid får komma med i lexikon. Småningom börjar hon sätta ihop sin egen ordbok. Boken är sååå fin! Lyckans den som ännu har den här läsupplevelsen framför sig!
  • Violeta av Isabel Allende. En mänsklig och fin bok, helt enkelt. Sorglig men hoppingivande ändå.

Läs gärna mera om kampanjen Läs själv! på Hem och skolas webbsida.