Skriv här det du söker efter!

BUP Finland utvecklar nya koncept för att höja hållbarhetskunnandet kring Östersjön

BUP Finland utvecklar nya koncept för att höja hållbarhetskunnandet kring Östersjön

Baltic University Programme (BUP) är ett universitetsnätverk i Östersjöns avrinningsområde. Nationella centret i Finland placerat vid Åbo Akademi ansvarar för kompetenshöjning för lärare i högre utbildning.

Det är mycket på gång just nu vid BUP Finland – dels genomförs lärarkursen BUP Teachers’ Course, dels utvecklar man nya koncept för kompetenshöjning kring hållbarhet för undervisande personal. Baltic University Programme (BUP) är ett universitetsnätverk för universitet i Östersjöns avrinningsområde och verksamheten försiggår på engelska.

BUP:s verksamhet i Finland har fokus på lärare inom högre utbildning, det vill säga högskolor och universitet. Främst gäller det fortbildning av olika slag.

Människor sitter i grupper runt bord och jobbar tillsammans.
Här arbetas det ivrigt i grupper under BUP Teachers’ Course första workshop som hölls i Åbo hösten 2024. Foto: Cecilia Lundberg

BUP Teachers’ Course som arrangeras för sjätte gången pågår från september 2024 till mars 2025. Det är centerdirektör Cecilia Lundberg och utbildningsplanerare Ylva Gustafsson som arrangerar den i BUP Finlands regi.

– Fokus i BUP Finlands verksamhet ligger på lärare och ESD (Education for sustainable development), det vill säga lärande för hållbar utveckling. I den här lärarkursen jobbar deltagarna med ett eget förändringsprojekt, alltså en kurs de annars håller vid sitt hemuniversitet, som de nu omarbetar så att den ska uppfylla hållbarhetsmålen, säger Lundberg.

 

Målet med kursen är att få in mera hållbarhetstänk i utbildningen.

– Under BUP:s lärarkurs får man stöd från hela gruppen att förverkliga detta. Många har redan god kunskap kring hållbarhet men nivån varierar och under lärarkursen kan man lära också av varandra. Dessutom är det inte alltid lätt att komma på fungerande metoder för att undervisa och lära ut, trots att man själv har ett fördjupat kunnande, säger Lundberg.

30 får plats på kursen och i år kommer deltagarna från universitet i tio olika länder: Estland, Lettland, Litauen, Tjeckien, Polen, Ukraina, Tyskland, Sverige, Finland och Slovakien.

– I år hade vi rekordmånga ansökningar, 115 stycken. Vi ser det som ett kvalitetsbevis att antalet ansökningar ökar år för år när det positiva ryktet går.

Gruppbild med glada människor.
Gruppbild på Teachers’ Course första workshop som hölls i Åbo. Foto: Charlotta Rosenberg-Meereboer

Stora delar av kursen hålls på distans men det ingår alltid två workshoppar där hela gruppen träffas fysiskt. I pågående omgång av Teachers’ Course har den ena workshoppen redan hållits, denna gång vid Åbo Akademi i Åbo i oktober.

– Det är bra att distansmöjligheten finns, alla har inte tid och resurser att resa, men det är väldigt givande att vi också träffas. Det ger en helt annan möjlighet att dela erfarenheter och att skapa nya kontakter och nätverk. Vi märker att deltagarna fortsätter hålla kontakten också utanför och efter kursen, till exempel har det resulterat i gemensamma forskningsprojekt, säger Gustafsson.

Den andra av kursens workshoppar hålls i mars vid Maria Curie-Skłodowska-universitetet i Lublin, Polen. Nytt för i år i lärarkursen är mentorskap.

– Vi ber förstås om respons efter varje kurs och nu har vi hörsammat förslaget med mentorer. Deltagarna har också tidigare varit indelade i mindre grupper och nu har varje grupp en mentor, som är någon som gått kursen tidigare. Mentorskapet ställer man upp på frivilligt och oavlönat. Det går ut på att man fungerar som bollplank för de övriga kursdeltagarna i deras förändringsarbete.

Fyra leende kvinnor på rad.
Fr.v. Mia Henriksson, Annina Kainu, Ylva Gustafsson och Cecilia Lundberg, som alla jobbar vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och delvis vid Baltic University Programme BUP. Foto: Andreas Granberg

Nytt koncept under planering

Ett helt nytt koncept som BUP Finland just nu planerar går under arbetsnamnet BUP WALKS. Också här är målgruppen lärare inom BUP-nätverket. Tanken är att BUP WALKS ska vara en ”vandrande kurs”, det vill säga man inkluderar vandring i kurshelheten, där man samtidigt höjer sin kompetens kring hållbarhet. WALKS kommer från Walking Activities for Learning and Knowledge in Sustainability.

– I BUP Finlands verksamhet är läraren i fokus. Vi vill ge lärarna verktyg och metoder som de sedan kan tillämpa i sin egen undervisning med sina studerande. Vi har testat vandring som metod under det senaste året inom BUP och konstaterat att också BUP-lärare kan ha nytta av metoden, säger Lundberg.

Utbildningsplanerare Annina Kainu vid BUP Finland deltog i juni som lärare i det internationella projektet Pilgrim for Peace där Mittuniversitetet i Sverige arrangerade en vandrande fältkurs för studerande.

– Man lär sig bättre när man är ute i naturen och det är också lättare att reflektera och diskutera med andra om man samtidigt är ute i naturen och rör på sig. Jag kunde själv märka av de positiva effekterna men forskning som gjorts särskilt nu efter pandemin har visat det samma, säger Kainu.

En grupp människor sitter och står samlade på Salutroget i Åbo i vackert solsken.
Gruppen som deltog i vandringen genom Åbo med temat konsumtion och handel har här samlats på Salutorget. Längst till vänster historikerna Anna Sundelin och Johanna Wassholm, som ledde vandringen som gick under namnet Trading encounters then and now – An exploratory walk through Turku. Foto: Mia Henriksson

För att ytterligare testa konceptet arrangerade BUP Finland i början av hösten en vandring genom Åbo med temat konsumtion och handel. Vandringen leddes av Johanna Wassholm och Anna Sundelin, båda forskare i historia vid Åbo Akademi.

Kainu konstaterar att testet gav mersmak och också responsen från deltagarna var positiv.

– Vårt mål är att göra hållbarhetsmålen levande på ett lokalt plan och där har vi nytta av vandring som metod. BUP WALKS-konceptet är ännu under utveckling men vi försöker skapa ett koncept som är möjligt att förverkliga var som helst. Det innebär att vi skapar ett innehåll kring ett visst hållbarhetstema med föreläsningar, övningar och diskussioner, som man gör under några dagars vandring. Första gången förverkligar vi konceptet i Åbotrakten, en annan gång kan vi hålla BUP WALKS-kursen i samarbete med något annat av nätverkets universitet, kanske i Polen, Sverige eller Lettland, förklarar Kainu.

 

En ambulerande kurs är i sig också mer hållbar, eftersom ett färre antal personer behöver resa långa sträckor om kursen istället flyttas närmare.

– På det här sättet når vi också en bredare målgrupp, då fler BUP-lärare har möjlighet att delta.

Inom BUP-nätverket har man också tidigare använt sig av så kallat upplevelsebaserat lärande i och med kursen SAIL, som arrangerades i två versioner både för lärare och studerande. SAIL står för Sustainability Applied in International Learning. Där hölls hela kursen på ett segelfartyg och deltagarna fick utöver kursinnehållet delta i seglingen och sysslorna ombord.

– Det är mångbottnat, man lär sig nytt sakinnehåll och nya undervisningsmetoder men samtidigt tränar man också samarbetsförmåga och man nätverkar och får kontakt med människor på ett helt annat sätt än när man sitter inne i ett klassrum.

 

FAKTA Baltic University Programme


• Baltic University Programme koordineras vid Uppsala universitet och har för närvarande 116 medlemsuniversitet eller -högskolor. En lista på alla medlemsuniversitet och -högskolor.

• Varje medlemsland har ett nationellt center. Dessutom finns det tre associerade sekretariat placerade vid Åbo Akademi/Centret för livslångt lärande, vid HAW Hamburg University of Applied Sciences, Tyskland och vid Łodz University of Technology, Polen.

• Finland ansvarar för kurser och kompetensutveckling för lärare, Tyskland för nätverkets forskningsutveckling och Polen för kurser och konferenser för studerande.

• BUP Finland leds av centerdirektören Cecilia Lundberg vid Centret för livslångt lärande. Professorn i kemisk reaktionsteknik vid Åbo Akademi, Tapio Salmi, är medlem i BUP:s internationella styrelse som ansvarar för nätverkets långsiktiga strategi och utveckling. BUP Finlands webbplats.

• Baltic University Programme grundades 1991 när järnridån föll och möjligheter att knyta kontakter mellan universiteten också i östblocket öppnades. Åbo Akademi hörde till de aktiva parterna att grunda nätverket och har aktivt varit med sedan dess.

Karta över Östersjöområdet, där avrinningsområdet är utmärkt.
Universiteten och högskolorna som är med i Baltic University Programme ligger alla i länder i Östersjöns avrinningsområde.