7.12.2020
Företagsamhet tema för Tidskriften Skärgård 4/2020
President Paasikivi har i tiderna konstaterat att man inte kan påverka sitt geografiska läge, därför måste man istället se till att anpassa sig till det. Den här jämförelsen tar Mats Nurmio till när han talar om företagandet i skärgården. Nurmio är företagsrådgivare i Kimitoöns kommun och har gjort en SWOT-analys för skärgårdsföretagandet. Typiska styrkor är mångkunnighet, mångsidig verksamhet och nätverk, svagheterna kan vara brister i det ofta självlärda kunnandet och yttre faktorer som långa transporter, säsongsvariationerna och kundunderlaget.
Tidskriften Skärgård 4/2020 har företagsamhet som tema. Många som intervjuas nämner liknande faktorer som Paasikivi och Nurmio – det är utmanande att vara företagare i skärgården men man gör det för att man brinner för det, man tror på sin sak och man vill göra det just i skärgården. Det är en livsstil att vara skärgårdsföretagare.
Både Virpi Kostiainen på Niinmundesign i Korpo och Suvi Lindqvist på Erkas gården i Iniö konstaterar att skärgården är en marknadsföringstrumf. ”Skärgården hjälper mig att skilja mig ur mängden. Jag tänker ibland när jag står på nån mässa med mina produkter, att knappast skulle jag få så mycket uppmärksamhet om jag kom från Tavastkyro, därifrån vi flyttade till Korpo”, säger Kostiainen som både sysselsätter och klär finländska medelålders kvinnor, och som har som mål att nå en internationell marknad.
Skärgård 4/2020 besöker också Åland. På Kökar får vi höra berättelsen om butiken som var nedläggningshotad för något år sedan men som nu är inhyst i ett nybygge och har öppet sex dagar i veckan vintertid, alla dagar sommartid. Hur gick det till? På Seglinge i Kumlinge byggde man en frisbeegolfbana på rekordtid på talko. På tre veckor var den spelklar och de första spelarna började dyka upp. Banan är en del av ett större gemensamt utvecklingsprojekt där man anlägger frisbeegolfbanor i de åländska kommunerna.
Tidskriften åker en tur längs Skärgårdens smakrutt i västra Åboland och bekantar sig med direktförsäljningen i gårdsbodarna, och besöker också Finlands sista butiksbåt Christina som trafikerar under en kort men intensiv sommarsäsong i Sibbo skärgård. En mycket mer fortgående tur blir det på besök hos Maria Stenbacka och Joakim Nygård i Molpe, som förvandlade sin båthobby till ett jobb. De vill utveckla sitt företag West Coast RIB Charter så att det kan gynna hela Molpeområdet – som trumfkort har man Kvarkens skärgård, Finlands enda naturarvsobjekt på Unescos internationella världsarvslista, där de tar kunder ut på åktur med ribbåtar.
I Tidskriften Skärgård 4/2020 får vi också träffa Lola Schwartz i Iniö, som varit skärgårdsföretagare i 25 år, som snart når pensionsåldern men fortsätter jobba. Vi får också veta hur det känns att sluta – att inte längre vara företagare. Kurt och Gulli Kronehag har sedan 1972 tillsammans drivit semesterby på Björkholm i Pargas, den 1 november 2020 donerade de så gott som allting till Åbolands skärgårdsstiftelse. Det var dags att sluta. ”Jag är fortfarande kung på min ö”, säger Kurt och menar att det är på sin holme en skärgårdsbo är kung.
Tidskriften Skärgård utges med fyra temanummer per år av Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi. Mera information om tidskriften, prenumerationer och lösnummer på www.skargard.fi.
***
Bilder fria att använda i samband med denna artikel finns på adressen: http://web.abo.fi/pressmaterial/skargard-4-2020/
Vänligen ange fotograf som finns nämnd i bildens namn.
För mera information, kontakta
Redaktör Pia Prost
E-post: prost.pia@gmail.com
Telefon: +358 (0) 50 338 1710