19.11.2024
Text: Cilla Nyman och Carina Österåker
Bilder: Petronella Bergfors
Varje barn har rätt att lära sig. Det slår Barnkonventionen fast och det här jobbar alla i småbarnspedagogiken tillsammans för att säkerställa. I det gemensamma mångprofessionella arbetet i småbarnspedagogiken är alla yrkesgruppers kompetenser värdefulla.
Lärare från fem olika yrkesutbildningar i Svenskfinland, vilka alla utbildar studerande i småbarnspedagogik, deltar under läsåret 2024–2025 i fortbildningen Framtidsbygget. Under fortbildningen får de inblick i nationella riktlinjer och aktuella utvecklingsbehov på småbarnspedagogikens område. De får även kunskap om det senaste från forskningen inom småbarnspedagogiken. De här lärarna bygger yrkeskunnandet hos framtidens personal inom småbarnspedagogiken. Fortbildningen är på så vis ett led i stärkandet av kompetensen hos personalen inom den småbarnspedagogiska verksamheten.
Då Framtidsbygget startade i september inledde deltagarna sin gemensamma lärprocess. I skrivande stund har deltagarna tre fortbildningstillfällen bakom sig. Vi har bekantat oss närmare med den nationella styrningen av småbarnspedagogiken, aktuella reformer och utvecklingsrekommendationer, samt det utvärderings- och utvecklingsarbete som görs för att säkerställa kvaliteten i utbildningarna inom småbarnspedagogiken och i den småbarnspedagogiska verksamheten. Deltagarna har fått lyssna till och diskutera med sakkunniga från Utbildningsstyrelsen, Regionförvaltningsverket och Nationella centret för utbildningsutvärdering.
FN:s konvention om barnets rättigheter är bindande och återspeglas i lagstiftning och styrdokument som ger riktning och ramar för småbarnspedagogiken. Noora Lohi, överinspektör för bildningsväsendet, Regionförvaltningsverket, lyfte i sin föreläsning särskilt fram hur barnets bästa alltid ska komma i första hand i småbarnspedagogiken. Barnets bästa är i fokus i såväl planering och genomförande som beslutsfattande. Det här kommer tydligt fram i lagstiftningen inom småbarnspedagogiken.
I småbarnspedagogiken tryggas barnets rätt att lära sig. Barnets rätt till småbarnspedagogik och livslångt lärande är utgångspunkten för Grunderna för planen för småbarnspedagogik. Charlotta Rehn, undervisningsråd vid Utbildningsstyrelsen, belyste i sin föreläsning kontinuiteten i läroplanerna med särskilt avseende på värdegrunden och synen på lärande. I småbarnspedagogikens värdegrund är barnets bästa en av de grundläggande principerna.
Tuomas Sarkkinen, som är utvärderingssakkunnig vid Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) framhöll betydelsen av yrkeskunnig personal för en kvalitativ småbarnspedagogik med barnets bästa i fokus. NCU har gett ett flertal rekommendationer utifrån resultaten i de utvärderingar som genomförts på småbarnspedagogikens område under de senaste åren.
I fortbildningen lyfte Tuomas Sarkkinen NCU:s rekommendationer gällande dels säkerställandet av personalens kompetens och tillräcklighet, dels styrkorna och utvecklingsbehoven inom utbildningarna inom småbarnspedagogik. Deltagarna fick också ökad kännedom om kvalitetsutvärderingssystemet Valssi, ett verktyg i det fortlöpande gemensamma utvärderings- och utvecklingsarbetet i den småbarnspedagogiska verksamheten. Ett viktigt inslag i utvärderingsprocessen är de gemensamma diskussioner, där barngruppens personal reflekterar tillsammans.
Deltagarna i Framtidsbygget har under processens gång möjlighet att diskutera, dela erfarenheter och bygga nätverk med varandra samtidigt som de uppdaterar sina kunskaper och utvecklar den gemensamma kompetensen. Vi ser fram emot att fortsätta Framtidsbygget tillsammans med alla engagerade deltagare och utbildare.
Fortbildningen Framtidsbygget finansieras av Utbildningsstyrelsen och tar avstamp i utvecklingsrekommendationer från Utvecklingsforumet för utbildningarna inom småbarnspedagogik. Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi arrangerar fortbildningen i samarbete med småbarnspedagogiken vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi.