Föredrag: Varför älskar vi öar?

Anders Källgård står på en brygga med havet i bakgrunden.
Anders Källgård.

Välkommen med på en odyssé till öar av olika slag!

Den svenske läkaren och författaren Anders Källgård besöker Åbo och Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi passar på att bjuda på ett föredrag med honom.

Källgård har skrivit ett tiotal böcker om öar i olika delar av världen, inklusive reseskildringar från isolerade söderhavsöar och faktaspäckade tegelstenar om alla de tusentals Sveriges, Norges och Danmarks öar som saknar fast landförbindelse men har haft fast befolkning någon gång efter år 1900.

Källgård kallar sig också ”nesofil” (ö-älskare, efter det grekiska ordet för ö, ”nesos”).

I sitt föredrag, rikligt illustrerat med ö-fotografier och ö-akvareller, bjuder han oss att följa med på en odyssé till öar av olika slag. Det handlar om ö-liv och det ö-typiska, och om varför vi älskar öar.

Tid: torsdagen den 29 februari 2024, kl. 15.00–16.

Plats: Auditorium Aura, Arken, Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi, Fabriksgatan 2, Åbo.

Ingen anmälan krävs, föredraget är öppet för alla intresserade och har fritt inträde.

Arrangör: Skärgårdsinstitutet vid Åbo Akademi

Har du frågor? Kontakta skargard@abo.fi