Skriv här det du söker efter!

Hörbarheten i skärgården som säkerhetsfaktor

Hörbarheten i skärgården som säkerhetsfaktor

Digitala tjänster som utgår från användarens behov prioriteras högt bland oss finländare.

Digitaliseringen är inte ett självändamål, utan ett verktyg för att skapa en smidigare vardag. Därför är snabba dataförbindelser viktiga för alla och deras betydelse kommer att öka alltmer i framtiden, eftersom de likställs med den nödvändiga basinfrastrukturen. Coronapandemin i början av år 2020 ledde till att distansarbetet ökade i vårt land. En arbets- och livsstil, som också väckte ett ökande intresse för skärgården.

En förutsättning för distansarbete i glesbygden och i skärgården är fungerande dataförbindelser. Snabba förbindelser är viktiga då de fysiska servicenäten ersätts av digitala, men detta är inte en självklarhet i skärgården. Fortfarande förekommer problem med hörbarheten och vanliga frågor är: ”Varför fungerar grannens mobiltelefon men inte min, fastän vi har samma operatör?” och ”Varför måste jag gå till bryggan eller till närmaste berg då jag talar i telefonen?”

På ön Jurmo i den åboländska skärgården har telekommunikationen länge fungerat under all kritik – till exempel nödsamtal bröts ofta upprepade gånger. Denna sommar har Elisa äntligen rest en mast på ön och förbindelserna fungerar betydligt bättre. Åtminstone en annan operatör kommer att hyra in sig på den. Foto: Karl-Johan Bäckström

Det intressanta med telefon- och internetförbindelserna är att mobilnätens funktion varierar enligt hurudan täckning den ifrågavarande mobiloperatören har. Vanligtvis är signalen mellan basstationen och terminalutrustningen stark i närheten av basstationen. Signalen försvagas då avståndet blir större. Detta medför problem framför allt i den yttre skärgården, där det ofta förekommer långa avstånd mellan öarna och det fattas en fast trafikförbindelse.

Transport- och kommunikationsverkets tjänst Bitmätaren.fi erbjuder en bra metod för att mäta internetanslutningens hastighet. Förutom att mäta hastighet och kvalitet, hjälper tjänsten även att tolka mätresultaten och bedöma om det nuvarande abonnemanget är det optimala för dina behov. Förutom avståndet kan signalen också försvagas på grund av de byggnader och den vegetation som finns mellan basstationen och terminalutrustningen. Till och med vädret kan i vissa förhållanden påverka signalen. Då användaren rör sig vid nätets täckningsområde, påverkas signalstyrkan mellan terminalutrustningen och basstationen – det är alltså inte nätets täckning som förändras, utan mottagarens signalnivå. Det nuvarande täta och energieffektiva ny- och renoveringsbyggandet har också visat sig orsaka täckningsproblem.

I värsta fall fungerar inte mobiltelefonen inomhus alls. Därför är det viktigt att uppmärksamma inomhustäckningen redan när man planerar ett byggprojekt.

 

Samhällsomfattande tjänster är en garant för tillgången till basservice, om det inte finns marknadsmässiga lösningar att tillgå. Alla konsumenter och företag har rätt att få vissa fungerande och grundläggande kommunikationstjänster till ett rimligt pris.

Gällande bredband utnämner Transport- och kommunikationsverket vid behov en operatör att verka i ett område där bredbandstjänster annars inte skulle vara tillgängliga. Ett bredbandsabonnemang som omfattas av samhällsomfattande tjänster skiljer sig från de kommersiella abonnemangen då det kommer till datahastigheter. Abonnemangets inkommande hastighet, den så kallade nedladdningshastigheten, måste vara minst 5 Mbit/s.

Teleoperatören väljer själv med vilka tekniska lösningar den förverkligar telefon- och internetanslutningar som hör till dessa samhällsomfattande tjänster. Detta betyder att konsumenten eller företaget inte har rätt att kräva att operatören exempelvis skall erbjuda ett mobilabonnemang i stället för ett fast telefonabonnemang, eller en fast bredbandsanslutning i stället för ett mobilt bredbandsabonnemang.

Kommunikationsverket har några enstaka gånger blivit kontaktat kring problem rörande hörbarheten, men tills vidare har dock inte omfattande hörbarhetsproblem i skärgården upptäckts. Därför har det inte funnits behov av att utnämna ett teleföretag för samhällsomfattande tjänster. De enskilda kontakterna gällande hörbarhetsproblemen, som till exempel hinder i terrängen, har kunnat lösas antingen genom Kommunikationsverkets åtgärder eller genom operatörernas egna åtgärder.

 

Är fiberkabel lösningen? Finländare distansarbetar mest i hela Europa – i den här frågan vinner vi till och med Sverige. Enligt Eurostat jobbade 21,7 procent av den finländska arbetskraften på distans år 2023. Motsvarande siffra för vårt västra grannland är 14,3 procent. Detta öppnar allt fler möjligheter och alternativ då det kommer till val av boendeort, vilket i sin tur gynnar glesbygden och ger framtidshopp också för skärgården.

Tekniskt sett finns det olika alternativ för att förbättra dataförbindelserna. Fiberkabeln möjliggör en väldigt snabb och framför allt en pålitlig dataöverföring vid långa avstånd, jämfört med det trådlösa alternativet. Fibern är kommunikationens ryggrad och möjliggör mycket höga dataöverföringshastigheter. Men det är inte ett billigt alternativ och kräver att antalet som ansluter sig är stort.

I samband med anslutningen till fibernät har det i flera fall i Finland grundats andelslag, som tyvärr ofta inte har tillräckligt med substanskunnande i ämnet. Därför har det i kommunikationsministeriets publikation Behovet av ett stödprogram för bredband i framtiden föreslagits, att de nya andelslagen som bildas kunde få ta del av de erfarenheter och goda råd av de andelslag, som redan har installerat fiberkabel.

 

Fungerande digitala tjänster är en garanti för säkerheten. Tekniska problem påverkar tidvis användningen av tjänsterna, men största delen av störningarna upptäcks och repareras snabbt. Vid mycket omfattande störningar eller i enskilda fall kan verkningarna dock vara långvariga. Omfattande störningar förebyggs med hjälp av arrangemang som säkerställer att nätutrustning och -förbindelser fungerar. Tekniskt sett går det till så, att operatörerna vid längre elavbrott stänger vissa av de så kallade högre frekvenserna i 4G-nätet för att batterierna i telemasten ska kunna hålla de lägre frekvenserna i gång en längre tid – mellan tre och fyra timmar. I sina föreskrifter har Transport- och kommunikationsverket fastställt minimikrav för både arrangemang och informationsgång när det uppstår några fel.

I kommunikationsministeriets utredning fastställs att ett nytt stödprogram för bredband kan ha en positiv inverkan då det gäller att främja digitaliseringen. Dessutom skulle den regionala jämlikheten och kommunernas livskraft öka. I Scenarier för Finlands skärgårdar 2045 konstateras att det i skärgårdarna skulle finnas goda förutsättningar att tillsammans med olika samarbetspartner utveckla och testa olika mobila servicekoncept och distributionskanaler, som den nya tekniken möjliggör.

Skärgårdskommunerna skulle kunna skapa helt nya boendekoncept, som förenar ekologi, närheten till havet, lokala tjänster och framför allt möjligheter till distansarbete och fritid till en sådan helhet, där vardagen skulle fungera så smidigt som möjligt.

 

Källor

  • Kommunikationsministeriets publikationer 2024:7: Behovet av ett stödprogram för bredband i framtiden.
  • Hirvonen, T., Kahila, P., Kurvinen, A., Lehtonen, & Sinerma, J. 2020. Maaseudun valokuituinvestoinnit. Kuntaliitto.

 

Mikael Åkermarck.Artikelförfattaren Mikael Åkermarck är konsultativ tjänsteman vid Kommunikationsministeriet, avdelningen för information och säkerhet, enheten för konsumenttjänster. Till arbetsuppgifterna hör tillgänglighet inom trafik och media och medlemskap i skärgårdsdelegationen. 

 

Artikeln är publicerad i Tidskriften Skärgård 3/2024. Klicka här för att komma tillbaka till Tidskriften Skärgårds artiklar!