Skriv här det du söker efter!

CLLsius 4/2024: Ledaren

CLLsius 4/2024: Ledaren

Kontinuerligt och livslångt lärande med olika förtecken

Catharina_Groop

Året 2024 lider mot sitt slut och efter årsskiftet går Åbo Akademi in i en ny strategiperiod med en ny, redan godkänd strategi.

Den nya strategin innebär ett vägskäl för ÅA. Detta gäller inte minst arbetet för livslångt och kontinuerligt lärande (KLL) som i strategin lyfts fram med annan emfas än tidigare, med utgångspunkt i samhälleliga behov, samhällsrelevans, kultur- och samhällsbärande aspekter och utbud som gagnar ”det svenska i Finland”. Dessa i sig positiva formuleringar rymmer en mängd stora frågor kring linjeval och avgränsning, något som också lyfts fram i strategitexten som efterlyser prioriteringar och fokus.

Men allting pekar inte mot förändring. Den nya strategin innebär också kontinuitet i det att strategidokumentet (mer eller mindre explicit) lyfter fram två bekanta ansikten inom KLL-verksamheten. Det handlar dels om strävandet att mer riktat främja arbetslivets behov, smidig kompetensutveckling och anställbarhet. Men det handlar också om KLL-utbudets tillgänglighet och tanken om ett bildningsansvar; kontinuerligt och livslångt lärandet som når bredare lager och som kanske inte alltid har ett på förhand definierat, snävt mål, som stimulerar självständigt tänkande och agerande, som för in på nya, oanade vägar och som bidrar med den stora bilden och breda mönster. Lärande som (också) innefattar idén om ett gott liv och kollektiva sätt att lösa stora samhälleliga problem. Jag rekommenderar Katja Pantzars artikel i European Lifelong Learning Magazine How to cultivate the Finnish learning concept of ‘sivistys’ på temat.

Åbo Akademis kommande strategi är därmed i god samklang med den nationella högskolestrategin för kontinuerligt lärande som innehåller bägge element.

 

Catharina Groop är vice direktör för Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi. Texten ingår som ledare i nyhetsbrevet CLLsius 4/2024.