28.1.2025
Utbildningsmässan Educa är Nordens största ledande evenemang inom utbildning och årets mässa ägde rum i Helsingfors den 23–24 januari. Mässbesökarna uppgick till sammanlagt 17 000 personer, och representerar hela det nationella utbildningsfältet.
Majoriteten av de finlandssvenska aktörerna strålade samman i den svenskspråkiga avdelningen, där också Åbo Akademi deltog med en monter. Föreläsningar gavs och debatter fördes på scenen, i den så kallade Hörnan.
– Våra satsningar på grundläggande färdigheter, ett utökat individuellt stöd, och fokus på skolor i socioekonomiskt mer utsatta områden är unika. Trots behovet av statliga nedskärningar har vi lyckats behålla, och utöka, finansieringen. En högkvalitativ utbildning är helt central i den tid av informationsflöde vi lever i, sade undervisningsminister Anders Adlercreutz, i sitt inlägg
Åbo Akademis fakultet för pedagogik och välfärdsstudier (FPV) och Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi (FHPT) gick in med en gemensam satsning på att lyfta fram pedagogik, litteraturvetenskap och särskilt biämneshelheten litterärt skapande, under Educa. Medverkan förverkligades tillsammans med Centret för livslångt lärande, som administrerat och koordinerat arbetet.
Många åhörare samlades i Hörnan för att lyssna till Mia Österlund, professor i litteraturvetenskap som illustrativt och provokativt redogjorde för framtidens skrivande, litterärt skapande som vetenskapsämne med exempel ur barn- och ungdomslitteraturen.
– Frågor jag lyfte var bland annat, hur ser relationen mellan att läsa och att skriva ut inom litteraturvetenskapen? Hur ser trenderna inom litterärt skapande ut? Vad vill vi med Litterärt skapande som vetenskapsämne? För att konkretisera vad utbildning i litteratur och skrivande kan leda till reflekterade jag över en rad konkreta exempel på studerande som blivit författare, främst för barn- och unga, säger Mia Österlund.
– Målet var att väcka tankar om vilka förutsättningar för litterärt skapande som finns och vilka som behövs i framtiden. Själva frågan hade blivit brännhet kring tiden för mässan då nya rapporter om hur skrivande och läsning tappar mark presenteras. Vi genomlyste vår giv på hur skrivande och läsande sätts högst på agendan.
Mia Franck, arbetslivsprofessor och författare presenterade ett Manifest för litterärt skapande – skrivhandledarens tankar om skrivande. Hon ställde frågor som ”varför läser vi egentligen”, och konstaterade att i dag läser människor mängder av text och berättar historier i mikroformat på sociala medier, men hur djupdyker man i berättandet genom att skriva och läsa?
Maria Rönn-Liljenfeldt, universitetslektor i specialpedagogik, diskuterade skillnader mellan klassrum. Hon berörde bland annat vilka faktorer som skapar de största skillnaderna mellan olika klassrum när det gäller lärande och undervisning och hur man kan främja jämställdhet i klassrummet genom samundervisning.
Sofia Jusslin, universitetslektor inom svenska och litteratur med didaktisk inriktning, deltog i en diskussion kring hållbar AI i utbildningen. I diskussionen lyftes särskilt den etiska aspekten fram, risker och även möjligheter i utbildningen.
Sofie Tjäru, universitetslärare inom småbarnspedagogik deltog i en paneldebatt kring småbarnspedagogers roll i kommunernas utveckling.
Studerande från litteraturvetenskapen Daniel Wickström Grönroos, tillika litteraturkritiker och verksamhetsledare för projektet Kritikbyrån och Luukas Lammi, som vid sidan av studierna arbetar som ordkonstlärare vid Sydkustens ordkonstkola i Åbo delade med sig av erfarenheter och diskuterade bland annat litteratur med besökarna.
I Åbo Akademis monter deltog också Vasa övningsskola; Andreas Sundstedt tillsammans med Jenny Sköld och Lotta Bergseth från Mobile stories. De diskuterade hur du som lärare kan stärka barn och ungas medie- och informationskunnighet, med fokus på elevernas eget skapande och deltagande och delade med sig av erfarenheter från ProMS projektet (Promoting Media Literacy and Youth Citizen Journalism through Mobile Stories) där Vasa övningsskola samt skolor från Irland och Rumänien arbetar med källkritik, källtillit, digital kompetens samt medie- och informationskunnighet.
Klas Backholm, äldre universitetslektor i statskunskap, deltog som expert i Svenska kulturfondens seminarium Skolkatastrof, vad händer i mötet mellan skolpersonal, nyhetsmedier och polis när skolan drabbas av en kris. I samma seminarium deltog rektor för Vasa övningsskola, grundläggande utbildningen: Elisabeth Backlund-Kärjenmäki. Seminariet var välbesökt och Övningsskolan delade med sig av erfarenheterna kring vad som händer när en lärare plötsligt går bort.
Från Centret för livslångt lärande presenterades bland annat projektet Lärsam –kontinuerligt lärande i samverkan. Lärsam har som mål att skapa ett nätverk kring kontinuerligt lärande för utbildningsanordnare i Svenskfinland – inom andra stadiets yrkesutbildning, högskoleutbildningen och fria bildningen. Åbo Akademi samarbetar med Yrkeshögskolan Novia, Axxell, Practicum och Yrkesakademin i Österbotten inom Lärsam.
Den behörighetsgivande rektorsutbildningen Utbildningsledarskap presenterades i Åbo Akademis monter. Söktrycket till rektorsutbildningen är stort och på mässan fanns möjlighet att ställa frågor till processledare Roland Träskelin.
Även Åbo Akademis öppna universitet, verksamhetsområdet Pedagogik och lärarfortbildning samt enheten Skolresurs deltog båda dagarna i mässan. På bilderna Johanna Fredenberg, Nancy Pettersson, Elin Kjellberg, Christian Ahläng, Camilla Forsberg, Siv Lundström, Roland Träskelin, Sofia Mickelsson och Petronella Bergfors.