13.9.2024
Personal inom skolvärlden och småbarnspedagogiken i Korsholm erbjuds stöd i mentorsgrupper för att öka välbefinnandet och få mer ork i arbetet.
Korsholm föregångare inom mentorskap för anställda
Allt fler inom skolvärlden och småbarnspedagogiken upplever en ökad stress och känsla av otillräcklighet i arbetet. För att stöda personalen har initiativ till mentorsgrupper tagits på olika håll. I Korsholms kommun har man arbetat med mentorsgrupper redan några år, och responsen är mycket positiv.
– På initiativ av den lokala lärarföreningen i Korsholm vände vi oss för tre år sedan till Centret för livslångt lärande för att få en skräddarsydd mentorsutbildning, berättar Linda Felixson, undervisningschef i Korsholm kommun.
Alla fastanställda blev erbjudna möjligheten att utbilda sig till gruppmentorer, och många nappade på erbjudandet.
– Det var faktiskt så många som ville delta att vi inte kunde ta med alla, säger Felixson.
Under ett år fick de blivande mentorerna redskap och metoder för att utveckla arbetsgemenskapen på sin arbetsplats, och när utbildningen avslutades var de redo att ta sig an uppdraget som mentorer. I mentorsgrupperna får alla delta, och grupperna träffas 5–6 gånger per läsår.
– Mentorsgrupperna har fokuserat på anställda som är nya i sina roller inom den grundläggande utbildningen, men i år öppnar vi upp grupperna för alla som är intresserade. Inom småbarnspedagogiken har vi hela tiden haft möjlighet att låta alla som vill delta. Deltagandet räknas som arbetstid eller fortbildning, säger Felixson.
Grupperna väljer själva var de träffas, och kommunen står för kaffe och mellanmål. Under träffarna ges möjlighet att dryfta frågor och ta upp eventuella problem, som kan diskuteras i gruppen under ledning av mentorerna. Inom kommunen har man noterat ett ökat välmående bland deltagarna i mentorsgrupperna.
– Mentorsgrupper är en ganska lätt sak för arbetsgivaren att ordna för att få de anställda att må bättre och orka i arbetet, konstaterar Felixson.
Forskningsbaserad utbildning
Mentorsutbildningen vid Centret för livslångt lärande (CLL) grundar sig på forskning som är framtagen i Finland, bl.a. via det nationella projektet Osaava Verme och Verme 2, som letts från Jyväskylä universitet och inom vilket Åbo Akademi aktivt medverkat sedan år 2010. Jessica Aspfors, äldre universitetslektor i pedagogik vid Åbo Akademi och professor vid Nord universitetet i Norge, disputerade 2012 på en avhandling om nyutexaminerade lärares första tid i yrket, och är en av föreläsarna på mentorskapsutbildningen vid CLL. Aspfors lyfter fram det positiva med den finländska formen av gruppmentorskap, som grundar sig på likvärdighet.
– Här utgår vi ifrån att gruppen är likvärdig och ser deltagarna som självständiga och autonoma, medan man i t.ex. Australien arbetar med ett mentorskap som grundar sig på bedömning.
Medan den australiensiska metoden skapar distans mellan mentorerna och gruppmedlemmarna, kan den finländska formen också ha en terapeutisk effekt, konstaterar Aspfors. Metoden är exemplarisk som stöd för lärares utveckling.
– Mentorskap är extra viktigt i dagens samhälle för att skapa välmående och trygghet i yrket för nyutexaminerade lärare, säger hon.
Camilla Forsberg, numera fortbildningschef vid CLL samt utbildare på mentorsutbildningen, var en av deltagarna på den första mentorskapsutbildningen vid CLL. Med en bakgrund inom skolvärlden har hon praktisk erfarenhet av vikten av att stöda nya lärare och få dem att känna sig trygga i sin yrkesroll.
– Vid övergången från studierna till arbetslivet är det betydelsefullt att stöda nya lärare för att få dem läraryrket trogna, konstaterar Forsberg.
Mentorskap i ständig utveckling
I Korsholm har deltagarna upplevt stödet mentorsgrupperna ger som oerhört betydelsefullt. I anonym respons till arrangörerna skriver en av deltagarna så här:
”För oss har det varit jättebra med mentorsträffarna, annars vet jag inte hur vi hade orkat hela året. Vi fick kunniga och härliga mentorer som lyssnade och tog till sej, gav oss råd och väckte funderingar hos oss. För mej kändes det bra att få bekräftelse att vi inte hade helt fel i våra funderingar och problem. Det gav styrka och ork att fortsätta kämpa.”
Linda Felixson berättar att man inom kommunen funderar på att starta en mentorsgrupp också för dem som är i slutskedet av arbetslivet, för att öka motivationen att orka fram till pensioneringen.
– Mentorskapet är i ständig utveckling hos oss och vi arbetar kontinuerligt med att vidareutveckla konceptet med mentorsgrupperna. Ett gott betyg är också att alla som har arbetat som mentorer vill fortsätta, och det kommer vi också att göra med mentorsverksamheten, säger Felixson.
En annan deltagare i mentorsgrupperna i Korsholm summerar:
”Tack för att ni ordnar detta och speciellt stort TACK till mentorerna, som iallafall i vår grupp varit helt fantastiska!”
För tillfället pågår en mentorsutbildning vid CLL, läs mer om den via länken.Två av deltagarna, Agneta Torsell och Karolina Teirfolk, delar med sig av sina erfarenheter av utbildningen på Pedagogik och lärarfortbildningens instagram.
Mentorsutbildningen kan också genomföras som uppdragsfortbildning. Ta gärna kontakt om du är intresserad av att starta ett mentorsprogram. Kontaktuppgifter hittas på CLL:s webbsidor.