Nyhetsbrevet som webbsida (utskick 8.3.2022) Nyhetsbrevet (pdf)
En alltför kraftfull ledar- eller personfixering leder inte till önskat resultat. Ledarskap ska tjäna helheten och inte boosta självbilden hos en enskild.
Marika och Josefine gick via Öpu till flerformsstudier till lärare inom småbarnspedagogik. De uppmanar intresserade att passa på nu. ”För den behöriga finns det jobb!”.
Kunskaper i naturvetenskaper och matematik är en fråga om jämlikhet. Det här påståendet är bredare än frågan om flickors och pojkars intresse för dessa ämnen.
Stort intresse för bobarhet när temanätverket Habitability – för livskraftiga och bobara skärgårds- och vattenområden möttes.
”Plats för fler! Kön och normer i skola och småbarnspedagogik” har haft som mål att stöda pedagoger att integrera jämställdhets- och sexualfostran.
Sjöfartens andel av de globala utsläppen av växthusgaser är 2–3 procent. Det finns en gemensam vision för hur andelen växthusgaser från fartygstrafiken ska minska.
Att varje barn och vuxen ska få känna sig trygg i skolan, är en övergripande målsättning för många fortbildningar med temat välbefinnande.
Det verkar råda viss förvirring kring hur vårt nya personliga pronomen i tredje person singularis, alltså hen, ska användas.
Språkcentrets kurs Gateway to Finland och mentorprogrammet Career Contact som nu söker mentorer, ska göra integrationen i Finland lättare.
”Än en gång står världen öppen”, säger Torbjörn Sandén och konstaterar att Centret för livslångt lärande han lämnar mår bra.
Webbinarieserien ESD & Digitalisation: Implications of Digital Technology for Education Policy and Practice finns nu i sin helhet på Youtube.
Uppdaterad 8.3.2022