”Det bästa målet är en nattlång rast….

… där elden tänds och brödet bryts i hast. Nog finns det mål och mening i vår färd, men det är vägen som är mödan värd.” Karin Boye skrev många dikter som passar en vandrares sinnesstämning.

Projektet St Olav Waterway, som CLL koordinerar, hör till kategorin ”universitetets samverkan med samhället”. Att via ett dylikt stort projekt kunna bidra till att skärgården och glesbygden i Åboland, på Åland och längs svenska östkusten får en ekonomisk och andlig vitamininjektion med ökad hållbar turism också utanför högsäsong och bli mera kända långt utanför det egna landets gränser, är väl just det varje universitet och högskola drömmer om? Att kunskap kommer till konkret användning.

Att få figurera i TV-nyheter, otaliga dagstidningar, kvällstidningar och specialtidskrifter, radioprogram och poddar, i bloggar hemma och utomlands, är väl positivt för ett litet universitet av Åbo Akademis kaliber? Och för yrkeshögskolan Novia, vars två lärare och många studerande har varit starkt involverade i projektet. De åtta parterna har aldrig i första hand velat föra fram sig själva, utan det är själva leden som hela tiden stått i fokus, men nu när leden börjar bli klar är det ändå skäl att tacka alla parter för ett otroligt fint arbete! Alla har jobbat mycket hårt, med stark passion och alla har också bidragit ekonomiskt, även om Central Baltic stått för 75 %.

Vilka är kringeffekterna av ett dylikt projekt? Det mesta kommer att framgå med tiden, men redan nu vet vi att det inom kort blir Åbo som öppnar ett nationellt pilgrimscentrum, pilgrimsvandringsledare utbildas, böcker skrivs, nya föreningar och nätverk har bildats, många nya pilgrims- och andra vandringsleder planeras, biblioteken längs leden kan rapportera om att litteratur om medeltiden, S:t Olav, pilgrimer och vandring lånas mera än tidigare, och nästa år visas en samnordisk TV-serie om hela leden. I år är leden med som en av ”100 skäl att resa i Finland-kampanjen” och den är nominerad till flera olika pris.

Foto: Duarte från Portugal. Foto: Alarik Repo

Och det bästa hände den 17 april då Duarte från Portugal kom till Åbo och började vandra dagen efter mot Trondheim! Han blev den första riktiga pilgrimsvandraren, och det är fint att han kom utanför högsäsong, precis som vi har önskat. Han har tagits emot med öppna armar vart han än kommit. Vädret var i början fint och det var varmare i Åbo än i Portugal, men efter cirka tre veckor lite närmare norska gränsen kom snön… Det klarar han bra.

Ännu hinner ni delta i invigningsseminariet 24 maj och invigningsvandringen som startar lördagen den 25 maj kl. 10 från Åbo domkyrka. Leden går genom världens vackraste skärgård, över fredens öar till Hälsinglands djupa skogar, i öppna fjällandskap. Budskapet från Finlands ärkebiskop bärs med av vandrarna för att överräckas till biskopen i Trondheim på Olofsdagen den 29 juli.

Kom med och delta i något unikt: de första hundratals metrarna i Åbo, den första dagen, veckan eller månaden. Eller hela vägen. Klicka här för information och anmälningar (helst senast 17.5). https://stolavwaterway.com/handelsekalender/premiarvandring/

Nina Söderlund
projektkoordinator