Drygt 300 barn förtrollade av trolldryckskonst på Konstens natt i Åbo

– Kolla, kolla, det bubblar! Jag lagade fragga, mamma, har du sett!?

Det hördes många entusiastiska och glada utrop inne i det Harry Potter-inspirerade tältet på Hus Lindmans gård under Konstens natt i Åbo. Det var Centret för livslångt lärande som presenterade sin verksamhet i tältet – allt från tidskriften Skärgård, projektet St Olav Waterway och Öppna universitetet, till projektet för alternativa vägar till universitetet, TRY, samt Skolresurs.

Skolresurs stod för trolldryckskonsten, som främst riktade sig till barn. Man fick blanda ”Sportdryck för griniga troll” och ”Hustomtarnas superstädsörja”. Det både bubblade och rykte om de färggranna trolldryckerna.

Bengt-Johan Skrifvars, verksamhetsledare i trollkarlsmundering, förklarar att det vi ser är rolig kökskemi.

– Ingredienserna är i huvudsak sådant som kan hittas hemma i köket, det vill säga matsoda, vatten, diskmedel och rödkål, så det här är inga svåra eller dyra experiment.

Översatt till trollkonstspråk hette ingredienserna till exempel pruttsaft, malda revben och fotsvett, och i receptet fanns många bilder, så man behövde inte ens kunna läsa för att kunna trolla med kemi.

Skolresurs har som mål att öka intresset för naturvetenskaper, teknik och matematik bland barn och unga.

– Genom jippon som det här når vi ut direkt till barnen. Ikväll är det viktigaste att det ser roligt ut och är kul att göra. Vad som egentligen händer, det vill säga de kemiska processerna bakom bubblorna, färgerna och röken, det kan vi återkomma till en annan gång, nu vill vi främst väcka ett nyfiket intresse för vad kemi kan vara, säger Skrifvars.

Bengt-Johan Skrifvars och Tove Jansén vid Skolresurs intervjuas av Svensk Yle under Konstens natt i Åbo.

Det var trångt kring trolldrycksborden hela kvällen och uppskattningen var att över 300 barn deltog i trolldryckskonsten, som verkställdes av Anna Fogde vid fysikalisk kemi vid Åbo Akademi med Linda Nisula och Clarissa Forsström som assistenter, utöver personal vid Centret för livslångt lärande.

Skolresurs koordinerar de två projekten Resurscenter för matematik, naturvetenskap och teknik i skolan, samt LUMA-center Åbo Akademi och ordnar bland annat fortbildning för lärare, klubbverksamhet och upprätthåller en materialbank som kan användas i undervisning. Mera om Skolresurs på skolresurs.fi

Svenska Yle livesände från Konstens natt i Åbo. Bakom denna länk kan du se trolldryckskonsten (från 2:25): https://svenska.yle.fi/artikel/2019/08/15/svenska-yle-live-30-ar-av-konstens-natt-i-abo

Mia Henriksson

Uppdaterad 16.9.2019