Öatlas: Företagarna på Erkasgården gör Jumos egen ost

En à la carte restaurang som gör egen ost på en ö med några tiotals invånare? Javisst! På Erkas Gården på Jumo i Iniö kan du sommartid njuta av fin restaurangmat och handla i den mysiga gårdsbutiken. På vintern sköter ägarparet bland annat om sina getter, som ger gårdens egen vitmögelost.

Novembers stormigaste dag kör vi ombord på färjan till Iniö. Fönstren immar igen under den 20 minuter långa överfarten, medan regnet smattrar mot rutorna och vågorna skvätter över relingen. På Iniösidan tar färjan i land på ön Jumo, med ett femtiotal invånare året om. Med vindrutetorkarna på maxfart kurvar vi ner till den fina skärgårdsmiljön vid bystranden. Till och med en dag som denna ser den välkomnande ut med alla sina båthus och den ståtliga midsommarstången på bergsknallen. Danslaven ”Wästansol” skyddar från regnet från öst och påminner om att snart samlas här igen glada människor under varma sommardagar.

Tre kilometer in på ön ligger gården Erkas. Ägarparet Suvi och Tom Lindqvist har varit Jumobor i mindre än tio år, men några noviser när det gäller öliv är de inte. Åren 2007–2013  var de företagare på fyrön Kylmäpihlaja, den yttersta av öarna utanför Raumo. Både Suvi och Tom har mångårig arbetslivserfarenhet från restaurangbranschen främst i Helsingfors; Tom har varit kökschef på bland annat Scandic Simonkenttä och Marski, där Suvi var köksmästare.

Kvinna och man inomhus med påsar och matprodukter i händerna.
Tom och Suvi Lindqvist i sin gårdsbutik på Erkas. Foto: Pia Prost.

Men båda har tillbringat barndomens somrar vid havet och har alltid haft en längtan ut till skärgården. År 2011 förde ödet dem till Jumo och den ståtliga gården Erkas. De dåvarande fyrföretagarna hade träffat på ett annat par under en resemässa och det andra paret ville flytta till Raumo. Därför var deras hus på Jumo till försäljning. Beslutet gjordes snabbt och plötsligt var paret Lindqvist gårdsägare på Iniö. De två första åren var de här främst sommartid och Suvi drev ett sommarcafé.

– Men vi ville gärna att våra två pojkar skulle få gå i svensk skola, säger Suvi, som bra förstår svenska men helst uttrycker sig på finska. Från Raumo skulle skolvägen till Björneborg varit mycket lång, så 2013 tog vi steget fullt ut och flyttade till Jumo. Idag går pojkarna i klass ett och fyra i Iniö skola. Paret har tillsammans tre vuxna barn från tidigare äktenskap.

Suvi har dukat upp med smörgåsar med gårdens egen ost – naturligtvis! – i gårdens vackra sal. Här har troligtvis bott folk sedan 1500-talet. Suvi pekar ut genom fönstret på den plats där det till för två år sedan stod en söt liten stuga som användes för inkvartering. Den totalförstördes i en brand, så gårdens inkvarteringsmöjligheter är idag lite färre. Men paret uppskattar småskaligheten, rädda för förändringar är de inte.

Suvi är den som främst sköter ruljansen på gården, nu på vinterhalvåret handlar det bland annat om att sköta om de tre islandshästarna, hönorna och getterna. Tom jobbar med att tillreda maten till Iniö skola och äldreboende, där även Suvi hoppar in ibland. Men på sommaren hinner de även driva à la carte-restaurang i salen. Då är också den mysiga gårdsbutiken öppen, där de säljer hembakt, ost och produkter av andra småproducenter. Nu när julen närmar sig öppnar boden igen, då kan man bland annat köpa pepparkaksglass.

Parets nyaste idé är alltså Jumon Juustola, gårdens mikromejeri. Det var för ostens skull som paret skaffade getter. Som bäst kan man få upp till fem liter från en get, så sett till storleken mjölkar de mycket bra. Men de köper också komjölk från fastlandet.

– Idag har vi nästan 20 stycken getter och det räcker ungefär 10 minuter att mjölka ett djur. Men mellan varje mjölkning måste maskinerna tvättas, så två-tre timmar får jag nog lätt att gå åt per dag, även fast alla getter inte ger mjölk just nu. Förhoppningsvis får vi snart rinnande vatten till stallet, vilket kommer att göra arbetet mycket smidigare.

I två år har man nu kunnat köpa ost, glass, yoghurt och fil från Jumo. Här på Erkas Gården tycks idéerna inte sina, så få se vad de kommande åren kommer att bjuda på.

ARTIKELFÖRFTTAREN PIA PROST jobbar som redaktör för Tidskriften Skärgård.

Artikeln är publicerad i Tidskriften Skärgård 4/2020.
Klicka här för att komma till Tidskriften Skärgårds artiklar och arkiv!

Tillbaka till Öatlas.