Bästa Öpulärare!
Välkommen som lärare vid det öppna universitetet vid Åbo Akademi. På den här webbsidan hittar du nyttig information som du behöver i din undervisning. Här finns information och länkar kring sådant som rör: deltagare, tillgänglighet, examination, fusk och plagiat, kompetensutveckling, registrering av studiepoäng, kursutvärdering och undervisningsarvoden. Materialet är digert och vi rekommenderar att du går igenom kursens upplägg med planeraren innan kursstart.
NÄRVARO OCH DELTAGARLISTA
Exempelvis gruppundervisning, seminarier, laborationer, fältarbete, övningar och praktik kan kräva obligatorisk närvaro av kursdeltagaren för en betydande del eller alla närtillfällen. Föreläsningar kan inte ingå som obligatorisk närvaro på en kurs. För närmare information se: Åbo Akademins instruktion om examination och bedömning kapitel 4.
Om det är så att du vill ha en deltagarlista men inte fått en meddela planeraren eller den lokala arrangören.
Avgifter
Åbo Akademi tar från och med den 1 augusti 2024 i bruk ett prissättningssystem för Öppna universitetets kurser som utgår från antalet studiepoäng (grundstudier 12 euro per studiepoäng och ämnesstudier och fördjupade studier 15 euro per studiepoäng). Kursdeltagare inskrivna för lägre eller högre högskoleexamen vid ÅA är befriade från deltagaravgiften.
Öppna universitetets samarbetsparter fakturerar egna kursavgifter.
Ordningsregler
Det kan vara bra att bekanta sig med Åbo Akademis ordningsregler, eftersom de också gäller Öpukurser.
TILLGÄNGLIGHET
Öppna universitet strävar efter att organisera undervisningen så att den blir tillgänglig för personer med funktionsvariationer så som dyslexi, adhd, autism, nedsatt syn, nedsatt hörsel eller motsvarande. Blir du som lärare kontaktad av en kursdeltagare med funktionsvariation, be hen att vara i kontakt med tillgänglighetshandledaren vid Öpu. Tillgänglighetshandledaren diskuterar sedan med kursdeltagaren och kommer överens om eventuella individuella arrangemang. I samband med kurser kan kursdeltagare visa dig sin personliga blankett som heter ”Rekommenderade individuella arrangemang” där de arrangemang som överenskommits under samtalet mellan tillgänglighetshandledaren och kursdeltagaren. De vanligaste individuella arrangemangen är förlängd tid i examinationer, möjlighet att skriva tentamen enskilt (ifall av salstentamen) och förlängd lånetid på biblioteket.
Åbo Akademi tillhandahåller information om tillgänglighetsdirektiv och användbara guider, tips och råd om hur man som lärare kan beakta tillgänglighet i undervisningen. Tilläggsinformationen finns på ÅA-intrat (inloggning med ÅA-användarnamn) Tillgänglighet.
Öpus tillgänglighetshandledare:
I Vasa: Christina Loo (christina.loo@abo.fi)
I Åbo: Rebecca Karlsson (rebecca.karlsson@abo.fi)
EXAMINATION
Kursexaminationen är en fråga som ska vara genomtänkt innan kursstart. Det ska framkomma vad som examineras, med vilken typ av examinationsuppgifter, när examinationen sker och vilken vitsordsskala som gäller. Innan dessa uppgifter är klara kan en kurs inte startas upp. Finns det oklarheter då det kommer till examination, så kan läraren alltid ta upp saken med planeraren under kursens planeringsprocess eller vice versa. Kursens examinationsformer styrs av vad som framkommer i studiehandboken, så i den mån är informationen i studiehandboken det utgångsläge som gäller alla kurser.
Den mer detaljerade infon om hur en kurs examineras ska vid kursstart skriftligen delges till alla antagna kursdeltagare. Examinationsformen för en kurs påverkar de rättigheter och skyldigheter som kursdeltagarna har och vad som förutsätts av kursläraren då det kommer till att genomföra examinationen i kursen. Denna typ av frågor detaljregleras i Åbo Akademins instruktion om examination och bedömning (EB). Här nedan beskrivs de mest centrala examinationsformerna i de kursversioner som genomförs via Öpu.
Skriftlig och muntlig uppgift
I Öpu-nätkurser är examinationstypen skriftlig och muntlig uppgift den mest typiska examinationsformen. Nästan alla former av examinationsuppgifter, som kräver någon form av inlämning av kursdeltagare och som bedöms av läraren, faller inom denna kategori.
När det kommer till inlämningsuppgifter i nätkurser behöver läraren inte bereda möjlighet att komplettera efter given deadline. Kursdeltagarna har alltså ingen subjektiv rätt att komma in med komplettering till inlämnade uppgifter efter deadline. Undantaget är inlämningsuppgifter som kan bedömas med underkänd, komplettering möjlig. Med vitsordet (fx) är det underförstått att komplettering av uppgiften får ske. Denna kompletteringsmöjlighet, jämte anvisningar med tidsgräns, ska av läraren skriftligen ges till alla som fått vitsordet (Fx). Ifall en annan vitsordsskala tillämpas på inlämningsuppgifterna, så kan läraren bereda en möjlighet för kursdeltagare att höja vitsord. Men, detta får inte göras selektivt. Det måste erbjudas samtliga kursdeltagare.
Om examinationen bygger på uppgifter som genomförs under övervakning av ÅA, så blir uppgiften en tentamen. Det är övervakning som kvalificerar tentamen. För tentamen gäller andra regler än för skriftliga och muntliga uppgifter.
Ett annat undantag är om examinationen utgår från uppgifter med kontinuerlig prövning som kräver obligatorisk närvaro för alla eller största delen av de givna aktiviteterna. I dessa fall handlar det om examinationsformen fortlöpande aktivitet som även har andra regler än examinationsformen skriftlig och muntlig uppgift.
Tentamen
Regelrätta tentamen ordnas inom de kurser som har tentamen som examinationsform. Tentamen är uppgifter som ska utföras och lämnas in av kursdeltagarna under någon form av övervakning. Inom Öpu är det rätt så få kurser som examineras via övervakade salstenter, eller alternativt via någon form av teknisk distansövervakning. Ifall kursen examineras via tentamen uppstår det möjligheter för kursdeltagare att ta om sin tentamen. Har den kurs som du är lärare i tentamen som examinationsform, så bekanta dig med kap. 2 i EB och kolla i tid med planeraren angående hur Öpu-tentamen genomförs.
Ersättande uppgifter
Notera att du som lärare inte är skyldig att göra ersättande eller kompletterande frågor till de kursdeltagare som inte kan närvara på närstudier. Om kursen har krav på en viss närvaroprocent så kan läraren kräva att de som vill avlägga kursen skall vara tillräckligt mycket närvarande. I annat fall kan dessa deltagare inte bli examinerade, dvs de har inte rätt att tenta eller på annat sätt bli bedömda. Se mera info här. Läraren behöver inte gå in i förhandlingar med kursdeltagarna om vad de ska göra istället för att vara närvarande.
AI-APPLIKATIONER I UNDERVISNING OCH STUDIER
ChatGPT, Google Bard, Bing Chat, DeepL och andra liknande AI-baserade textredigerare eller textgeneratorer, s.k. stora språkmodeller (Large Language Models, LLMs), är interaktiva AI-applikationer som genererar text utifrån frågor, uppmaningar eller nyckelord som användaren skriver in.
- Studenterna måste i sina kurser få information om principerna för och nackdelarna med att använda AI/språkmodeller. Läraren ska se till att det är tydligt vad som gäller i varje specifik kurs.
- Vid planering av uppgifter och bedömningar ska läraren försöka se till att studenterna inte kan fuska genom att använda AI/en språkmodell. Studenterna ska inte kunna svara på kursuppgifterna enbart med hjälp av AI.
- Läraren kan inte kräva att studenterna använder AI för att genomföra en examinationsuppgift, eftersom AI kräver registrering på en extern tjänst.
John Henriksson har i ett blogginlägg sammanställt tankar om på vilka sätt man kan behöva tänka till i sin undervisning och bedömning i och med AI-applikationer, närmast ChatGPT.
FUSK OCH PLAGIAT
Fusk och plagiat är avvikelser från vetenskaplig praxis. Denna typ av avvikelser beivras av ÅA. Det är viktigt att varje nätkurs innehåller en sida med information (via webblänkar) om vad det innebär om en kursdeltagare avviker från vetenskaplig praxis. Om dylika misstankar uppkommer i kursen du fungerar som lärare, så var i kontakt med planeraren. ÅA har en blankett som ska fyllas i om det uppkommer misstankar om fusk eller plagiat. Här webblänk.
KOMPETENSUTVECKLING
Som Öpulärare har du möjlighet att delta i ÅA:s kompetensutbildning. Det ordnas kortkurser, längre utbildningar, seminarier, informationstillfällen och utbildningar som stöder din undervisning och användning av Moodle. Se kurskatalogen med det aktuella utbudet.
Lärplattformen Moodle har uppdaterats till en ny version. Det finns en kort guide som åskådliggör förändringarna samt ett resursrum för lärare i Moodle där du hittar all information som du kan behöva.
Tillsammans med alla finländska högskolor deltar ÅA i projektet Digivisio2030. Projektets fokus är den digitala pedagogiken.
REGISTRERING AV STUDIEPOÄNG
Enligt Åbo Akademis Instruktion för examination och bedömning ska tentamensresultaten offentliggöras senast två veckor efter tentamen (inom tre veckor om kursen har över 40 deltagare).
Vänligen fyll i uppgifter på de personer som godkänts i kursen och sänd vitsordslistan till Öpu-kansliet och planeraren (cc) samt den eventuella samarbetsparten för införande i studieregistret Peppi. Skicka alltid informationen som e-post till opu@abo.fi. Notera att all registrering av studieresultat i Peppi bör ske vid Öppna universitetets kansli även om du som lärare har tillgång till Peppi.
Intyg
Endast Åbo Akademi får skriva ut intyg på avlagda kurser inom det öppna universitetet. Intyg skrivs endast ut på begäran och beställs av opu@abo.fi.
KURSUTVÄRDERING
Öpu utvärderar kontinuerligt kurserna för att kunna utveckla och förbättra studiemöjligheterna för våra kursdeltagare. Vi ber dig att uppmana dina kursdeltagare att göra utvärderingen, eftersom den är viktig för det fortsatta utvecklingsarbetet av vår verksamhet. Feedbacken sänds också dig till kännedom.
Kontaktuppgifter till planerarna finns i kurskatalogen i direkt anslutning till respektive ämne. Tveka inte att ta kontakt om du har frågor eller vill diskutera något!
I slutet av kursen öppnar planeraren en elektronisk utvärderingsblankett till kursdeltagarna. Utvärderingen tar ca. 5 minuter att fylla i. Med utvärderingen vill vi få veta vad deltagarna anser om kursens innehåll och genomförande. Dessutom hoppas vi kunna uppmuntra deltagarna att reflektera över sin egen inlärning och lärprocess. Vi vill tillsammans med dig som lärare dra nytta av kursdeltagarnas synpunkter och respons och utgående från den utveckla undervisningen och kursinnehållet. Utvärderingen sammanställs och delges lärarna, ämnesansvariga samt ev. samarbetspart.
UNDERVISNINGSARVODEN
Arvodestabell fr.o.m. 1.1.2022.
Storleken på arvodet fastställs i enlighet med timlärarens akademiska grad.
I arvodet för kontaktundervisning inom grundutbildningen (föreläsningar och seminarier) kan inräknas både förberedande arbete och examination. I arvodet för kontaktundervisning utan examination inräknas enbart förberedande arbete. I övriga fall fastställs arvodet enligt undervisning och handledning på digitala kurser.
Timmar för en lärarhandledd digital kurs, som i sin helhet sker på en lärplattform (t.ex. Moodle), eller har endast enstaka träffar, beräknas utgående från studerandes antal. Arvodet fastställs enligt undervisning på digitala kurser.
Moodlekurs, 5 sp | Moodlekurs, 10 sp |
100 deltagare ger 88 timmar 80 deltagare ger 76 timmar 60 deltagare ger 64 timmar 40 deltagare ger 50 timmar 30 deltagare ger 42 timmar 20 deltagare ger 32 timmar |
100 deltagare ger 158 timmar 90 deltagare ger 148 timmar 80 deltagare ger 137 timmar 70 deltagare ger 126 timmar 60 deltagare ger 115 timmar 50 deltagare ger 103 timmar 40 deltagare ger 90 timmar 30 deltagare ger 76 timmar 20 deltagare ger 58 timmar 10 deltagare ger 36 timmar |
I antalet handledningstimmar ingår inte ev. närstudieträff, utan för den betalas separat arvode (för föreläsning betalas föreläsningsarvode utan förhör).
Gällande nätkurser. Vi kan betala max 6h föreläsning + nätkurshandledning på samma kurs. De föreläsningar som går utöver detta så minskar i sin tur i motsvarande mängd på antalet timmar för nätkurshandledning.
KONTAKTUPPGIFTER
Kontaktuppgifter till planerarna hittar du efter kursutbudet under respektive ämne, och på ämnessidorna på våra webbsidor
Kontaktuppgifter till Öpu-kansliet:
e-post: opu@abo.fi
tfn kansliet i Åbo: 02-215 4666
tfn kansliet i Vasa: 06-324 7129