Skriv här det du söker efter!

Bedömning av muntliga språkfärdigheter

Bedömning av muntliga språkfärdigheter

Hur kan språklärare stärka sin bedömningskompetens gällande muntliga språkfärdigheter i främmande språk? Vilka metoder och verktyg behövs för att säkerställa att elever och studerande når de uppsatta målen för muntlig språkproduktion och interaktion? Och hur kan bedömning, både formativ och summativ, bli ett verktyg som inte bara mäter utan också stödjer språkutveckling?

Dessa frågor utgör kärnan i en fortbildning som syftar till att ge språklärare i årskurs 7–9 och gymnasiet den kunskap och de verktyg som krävs för att arbeta effektivt med bedömning av muntliga språkfärdigheter.

Genom att koppla bedömningskriterier till målen i läroplanen, nivåskalan  och presentera och diskutera ändamålsenliga inlärningsmetoder för att nå dem, ges du som språklärare möjligheten att skapa samsyn med dina kolleger och tillämpa såväl läroplanens krav som forskningsbaserade arbetssätt i undervisningen.

Kom med och nätverka med andra språklärare och dela goda modeller!

Projektet genomförs som två närstudiedagar.

Målgrupp:

Språklärare i åk 7-9 och gymnasiet

Innehåll:

Dag 1. Bedömning av språkfärdigheter-från en översikt till fokus på det muntliga (28.4.2025)

  • Målen i språkundervisningen i åk 7-9 och gymnasiet
  • Allmänna principer i bedömningspraxis av språk
  • Bedömningen av de muntliga språkfärdigheterna i språkundervisning- lärarbedömning, kamratrespons och självvärdering
  • Att skapa en kultur som främjar muntlig kommunikation
Dag 2. Bedömning av muntliga språkfärdigheter- bedömningsplanering och aktualiteter (29.4.2025)

  • De aktuella gemensamma landsomfattande proven.
  • Undervisning& effektiva inlärningsmetoder för att utveckla goda muntliga färdigheter. Delning av goda modeller.
  • Workshop: provkonstruktion och bedömning av muntliga språkfärdigheter

Utbildare och processledare:

Porträtt av Kirsi Wallinheimo Kirsi Wallinheimo, universitetslektor, Helsingfors Universitet, mångårig erfarenhet av lärarfortbildning, sakkunnig i bedömning av främmande språk.
Porträtt av Taru Kemiläinen Taru Kemiläinen, FM, Jyväskylän yliopisto, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu – Xamk, bred erfarenhet av bedömning av muntliga färdigheter och elevcentrerade inlärningsmetoder
Porträttbild på Marina Bendtsen Marina Bendtsen, FM, universitetslektor i främmande språkens didaktik vid Åbo Akademi
Porträtt av Arna Pellas Arna Pellas, FM, utbildningsplanerare med mångårig erfarenhet av bedömningsfortbildningar samt undervisning av främmande språk i åk 7-9 och gymnasiet.
Listan av utbildare kan ännu kompletteras.


Ort: 

Tammerfors

Genomförande:

Två på varandra följande närstudiedagar med interagerande föreläsningar, diskussioner och workshops. Deltagarna ombeds relatera till egen praxis och ta med sig egna modeller som kan delas, ifall sådana finns.

Anmälan:

Anmälan senast 15.3.2025.

Avgift:

Fortbildningen finansieras av Utbildningsstyrelsen och är därför avgiftsfri för deltagarna. Observera att Utbildningsstyrelsens fortbildningsfinansiering inte omfattar Åland. Avgifter för resor, kost och logi på egen bekostnad.

Logo för Utbildningsstyrelsen finansierar

Uppdaterad 5.12.2024