Bedömningskriterier och lärandemål i konst- och färdighetsämnen, 5 sp
Under fortbildningen får lärare i konst- och färdighetsämnen möjlighet att reflektera och utveckla sin bedömning genom de ämnesvisa kunskapskraven och lärandemålen. På fortbildningen fördjupar deltagarna sig i konst- och färdighetsämnenas slutbedömningskriterier, vilket stöder genomförandet av kriteriebaserad bedömning i undervisningen. Fortbildningen ger verktyg för att genomföra en öppen och jämlik bedömning.
Målgrupp: ämneslärare i konst- och färdighetsämnen, ämneslärarstuderande i konst- och färdighetsämnen
Kursen är tvåspråkig och arrangeras i samarbete mellan Aalto universitet och Åbo Akademi. Föreläsningarna hålls på finska och textas till svenska. Deltagarna får delta i diskussioner och göra skriftliga uppgifter på eget modersmål (svenska eller finska).
Målet med kursen:
- Stödja lärare i konst- och färdighetsämnen att ta i bruk bedömningskriterier och lärandemål i undervisningen
- Utveckla modeller och god praxis för att främja bedömningsdialog som både uppmärksammar särdragen i konst- och färdighetsämnen och är experiment- och forskningsbaserade
- Erbjuda en teori- och forskningsgrund för utveckling av kriteriebaserad bedömning
- Stödja reflektion kring lärarens bedömningskunskap och den systematiska utvecklingen av bedömningen styrd av lärandemål och bedömningskriterier
- Ge tid för peer learning och gemensam utveckling av bedömningen
Kursens centrala innehåll:
- De förnyade slutbedömningskriterierna i konst- och färdighetsämnen
- Lärandemål och bedömningskriterier som grund för bedömningen
- Bedömningens jämställhet och jämlikhet
- Planering och implementering av kriteriebaserad bedömning i konst- och färdighetsämnen
- Kommunicering av lärandemål och bedömningskriterier till elever och vårdnadshavare
- Mångsidiga bedömningsmetoder
Kursupplägg och -plan: Två fortbildningsdagar på distans, tre självstudieperioder i MOOC–kursplattformen med distansträffar i smågrupp/lärarteam.
- Kursarbetet inleds 17.1.2022 med föruppgift och självstudieperiod
- Fortbildningsdagarna är må 14.2.2022 och må 14.3.2022, kl 9.30-16 via Zoom
- Smågruppsträff och presentation av slutuppgift må 4.4. kl. 13-15 eller ti 5.4 kl. 15-17.
- Kursen avslutas 11.4.2022 efter sista självstudieperioden.
För att avlägga den här kursen framgångsrikt ska du delta i två fortbildningsdagar på nätet, göra uppgifterna i tre självstudieperioder på MOOC–kursplattformen samt arbeta i lärarteam.
Tidpunkt: 17.1-11.4.2022, fortbildningsdagar må 14.2.2022 och må 14.3.2022 kl 9.30-16.
Avgift: Avgiftsfri, finansieras av Utbildningsstyrelsen.
Anmälan: Länk till anmälningsblanketten. Anmälningstiden pågår till den 31.1.2022