Fortbildningen ger lärarna ny kunskap om hur elevernas allsidiga språkutveckling och läs- och skrivutveckling stöttas i mångsidiga och kreativa lärmiljöer. Vi för pedagogiska samtal kring ny barn- och ungdomslitteratur, hur den utgör en stabil och estetisk grund för undervisningen och bidrar till att eleverna utvecklar kritisk tolkande läsning.
Lärarna får ökad kompetens i att hantera mångfald och att stödja språklig och kulturell identitet. Multilitteracitetens möjligheter konkretiseras och literacy i uppkopplade klassrum granskas. Vi uppmärksammar elevers skrivutveckling och hur vi som lärare kan handleda skrivprocesser, respondera och bedöma texter. Sigrid Ducander är handledande lärare och utbildare.
![]() |
Koordinator och handledande lärare (åk 1-6):
Sigrid Ducander, PeM För tillfället jobbar Sigrid som utbildningsplanerare vid CLL med projektet Gränsland. Hennes specialintresse som klasslärare är läsning och skrivning i olika lärmiljöer och hon har ett forskningsintresse inom området multilitteracitet. |