Fortbildningen Hälsa för lärande-lärande för hälsa fortsätter nu med en fördjupning med ledarskapsperspektiv!
Fortbildningen erbjuder kompetens och modeller för att förstå sambanden mellan elevers hälsa och lärande, relationers betydelse för trivsel och inlärning samt förståelse och praktiska redskap för hur man kan hantera stress på elev- och lärarnivå och stärka förmågan till resiliens.
Kom med och bygg upp en trygg och gemenskapsfrämjande verksamhetskultur läsåret 2025-2026!
Fortbildningen riktar sig till skolornas ledningsgrupper i den grundläggande utbildningen och andra stadiet. De deltagande skolornas kollegium deltar i utvalda delar på skolnivå.
Vi gör detta tillsammans!
Målgrupp:
Skolornas ledningsgrupper och deras kollegium.
Modul 1. Helan skolan med- en välbefinnande verksamhetskultur främjar lärande April 2025 Vi ser på det dubbelriktade sambandet mellan välbefinnande och lärande och ledarstrategier för välbefinnande arbetet för hela skolan. Modeller och metoder för att förebygga ohälsa och skolmisslyckande presenteras.Utbildare: Petri Partanen |
Modul 2. Goda relationer-vägen till en systemisk och relationsbaserad verksamhetskultur Augusti 2025Vi går igenom relationsperspektiv som utgångspunkt för systemiskt arbete med elever, studerande och vårdnadshavare och bygger upp en vision och verksamhetstrategi med utgångspunkt i systemisk- och relationsbaserat arbete för att främja gemenskapen.Utbildare: Harry Lunabba |
Modul 3. Sambandet mellan motivation, inlärning och välbefinnande i vår verksamhetskultur
Oktober 2025 Vi fokuserar på motivationsfaktorer för inlärning som stöder välbefinnande och hur vi förebygger negativ utveckling av motivation och engagemang. |
Del 4. En hållbar och resilient verksamhetskultur-ett kontinuerligt arbete Januari 2026 Vi ser på välbefinnande i våra styrdokument, LP 2014 & GLP2019 och planerar för delaktighet, rollfördelning och uppföljning. Fokus ligger på att få lärare och elever att tillsammans skapa en verksamhetskultur som tål kriser och förändringarUtbildare: Arna Pellas och Eva Åstrand |
Petri Partanen är fil.dr och specialist i pedagogisk psykologi. Han har handlett och utbildat ett stort antal lärare, arbetslag, ledningsgrupper, elevhälsoteam, skolledare m.fl. runt om i Sverige, bl.a. inom ramen för Samverkan för Bästa skola. Han har skrivit ett antal böcker, vetenskapliga rapporter och kunskapsöversikter om elevers hälsa, lärande och utveckling. | |
Anna Tebelius-Bodin, Hjärna utbildning, är pedagog, föreläsare och författare och utbildad inom inlärningspsykologi vid Harvard University. Anna fokuserar på psykologin bakom inlärning och motivation. | |
Harry Lunabba, universitetslektor, Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingfors universitet. Hans specialområde är relationer och har mångårig erfarenhet av lärarfortbildning.
University researcher/ PhD. Doctor in social work, Docent in social policy |
Arna Pellas och Eva Åstrand fungerar som utbildare och processledare för fortbildningen |
Orter:
Bestäms senare
Genomförande:
Fyra närstudieträffar med skolornas ledningsgrupper våren 2025- vintern 2026. Vi arbetar processinriktat så att det finns tid för diskussioner ledda av process- och samtalsledare. Deltagarna tar också del av litteratur som anknyter till temat och får diskussionsfrågor och uppgifter att bearbeta med det egna kollegiet.
Anmälan:
Anmälan senast 28.2.2025.
Avgift:
Fortbildningen finansieras av Utbildningsstyrelsen och är därför avgiftsfri för deltagarna. Observera att Utbildningsstyrelsens fortbildningsfinansiering inte omfattar Åland. Avgifter för resor, kost och logi på egen bekostnad.
Anmälningslänk: https://crm.abo.fi/Events/4152/Apply