Fortbildningens innehåll per utbildningsdel:
1. Introduktion Målet är att använda multimedia i undervisning där eleverna är producenter i enlighet med läroplan och utvecklingsprogrammet Nylitteracitet, för att skapa en möjlighet för en mer mångsidig bedömningskultur. En central frågeställning är hur multimedia kan få en naturlig roll i verksamheten där eleverna kan visa prov på kunnande via produktion av multimodalt material.
|
2. Kreativa arbetssätt med bild och ljud Under denna utbildningsdel behandlas mångsidig och målsenlig användning av bild och ljud i undervisningen på olika nivåer och utgående från de verktyg lärare har att tillgå. Utbildningsdelen innehåller en gemensam virtuell träff kring grafiskt tänk i undervisningen och Creative commons- licenser vid skapandet av digitalt material.
|
3. Skapa film för och i undervisningen Innehållet i utbildningsdelen fokuserar på filmskapande för olika ändamål i undervisningen. Modulen inleds med två virtuella föreläsningar kring filmskapandets grundstenar. Därefter erbjuds en gemensam virtuell träff där deltagare tar del av och kan kommentera hur klasslärarstuderande populariserat sina magisteravhandlingar i form av film och multimedia.
|
4. Tjänster för multimedia I denna utbildningsdel behandlas olika tjänster för skapande och hantering av multimedia. Målet är att deltagarna ser progressionen i att kombinera olika tjänster och element av multimedia i en produkt för elever av olika ålder. I utbildningsdelen inkluderas såväl ämnesspecifika som mer allmänna tjänster för multimedia.
|
5. Avslutning (23.3 kl.9.30-16 i Tammerfors)
Program kommer innan sportlovet. |