Skriv här det du söker efter!
Banner för projektet Språksilta

Språksilta-Online workshoppar

Banner för projektet Språksilta

Språksilta-Online workshoppar

Välkommen med på fortbildningen Språksiltas online workshoppar!

Du kan delta i en eller flera workshoppar fast du inte deltar i hela fortbildningshelheten. Anmäl dig till workshoppen senast dagen före workshoppen äger rum. Notera att antalet deltagarplatser är begränsat. Observera att du som går hela fortbildningen inte ska anmäla dig till workshopparna här.

Målgrupp:

Fortbildningen Språksilta riktar sig till lärare, som undervisar i det andra inhemska språket, finska eller svenska i grundskolan. Nedan kan du läsa beskrivningarna av de olika workshopparna.

Språk:

Workshopparna dras på svenska eller finska eller så är de tvåspråkiga. Du kan diskutera, kommentera eller ställa frågor på svenska eller finska.

Deltagande:

Workshopparna hålls i Zoom. Länken till workshoppen skickas till din e-post en dag på förhand. Vänligen kontrollera att du har en fungerande kamera och mikrofon. Vi ber er att delta aktivt under workshopparna!

Workshopparna är en del av en modul i fortbildningen Språksilta och modulen består av sammanlagt tio workshoppar. Sex av workshopparna ordnades våren 2024. Teman för vårens workshoppar var artificiell intelligens i språkundervisningen, tandem pedagogik, skrivprocesser, mångsidig bedömning, enhetlig undervisning och bedömning samt specialundervisningens synvinkel på språkinlärning

*****

Tervetuloa mukaan Språksilta-koulutuksen etätyöpajoihin!

Voit osallistua yhteen tai useampaan etätyöpajaan vaikket osallistuisikaan koko koulutuskokonaisuuteen. Ilmoittaudu työpajaan viimeistään edellisenä päivänä. Huomioi, että osallistujamäärä on rajattu! Jos osallistut koko koulutukseen, sinun ei tarvitse ilmoittautua työpajoihin täällä.

Kohderyhmä:

Språksilta-koulutus on tarkoitettu opettajille, jotka opettavat toista kotimaista kieltä, suomea tai ruotsia, peruskoulussa. Lue työpajojen kuvaukset alta.

Kieli:

Työpajojen esityskielenä on suomi tai ruotsi tai ne ovat kaksikielisiä. Voit keskustella, kommentoida ja esittää kysymyksiä suomeksi tai ruotsiksi.

Osallistuminen:

Saat noin päivää ennen työpajaa osallistumislinkin sähköpostiisi. Työpajat järjestetään Zoomin kautta. Varmistathan, että sinulla on toimiva kamera ja mikrofoni. Osallistuthan aktiivisesti työpajan aikana!

Työpajat ovat osa Språksilta-koulutuksen moduulia, joka koostuu yhteensä kymmenestä työpajasta. Kuusi työpajaa on järjestetty keväällä 2024. Työpajojen teemoja olivat tekoäly kielenopetuksessa, tandempedagogiikka, kirjoitusprosessit, monipuolinen arviointi, yhdenmukainen opetus ja arviointi sekä erityisopetuksen näkökulma kieltenoppimiseen.

Hyvä työrauha – menetelmiä ja toimintatapoja ryhmien kanssa toimimiseen

Tid/Aika: 29.8.2024, 13.00–16.00

Tässä työpajassa tutustut seuraaviin teemoihin:

  • työrauhan rakentamisen lähtökohdat ja edellytykset oppilaitoksessa
  • toivotun käyttäytymisen tukemisen keskeiset elementit ryhmätilanteissa (mm. yhteisten toimintatapojen ja mallintamisen merkitys, toiminnan pysäyttäminen ja tarkkaavuuden suuntaaminen sekä ylläpitäminen, palautteen antaminen sekä sääntöjen ja seuraamusten merkitys)

Työpajassa vuorottelevat kouluttajan alustukset sekä osallistujien pienryhmissä toteuttamat, alustuksia syventävät vertaispohdinnat. Lämpimästi tervetuloa pohtimaan ja jakamaan ideoita ajankohtaisesta aiheesta, jonka työstämistä voi jatkaa työpajan jälkeen omassa arkityössä!

Observera att workshoppen hålls endast på finska men vi hjälper dig med att översätta din kommentar eller fråga vid behov.

Utbildare/Kouluttaja: Tiina Kiiski, KM, laaja-alainen erityisopettaja, työnohjaaja STORy, ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelija, kouluttaja ja työkykyjohtamisen ammattilainen.

Tiina Kiiskellä on pitkä kokemus opetusalan eri tehtävissä erityisopettajana. Hänellä on pitkä työkokemus myös kouluttajana sekä tutkimus- ja kehittämishankkeissa kehittäjänä Niilo Mäki Instituutissa. Hänellä on opetusalan erityisosaamista liittyen oppilaitosten työrauhakysymyksiin, opettajien ja ohjaajien ryhmänhallinnan taitojen kehittämiseen, ratkaisukeskeiseen työotteeseen ja haastavan työkäyttäytymisen kohtaamiseen ja siihen puuttumiseen.

Språklandskap i språkundervisningen

Tid/Aika: 10.9.2024, 14.00–16.00

Miten toinen kotimainen kieli näkyy koulusi kielimaisemassa? Hur kan klassrummets visuella landskap stötta elevers språk- och kunskapsinlärning? Kom med på workshopen för att lära dig mer om språklandskap som ett pedagogiskt verktyg. Työpaja on kaksikielinen. Pääset erilaisten harjoitusten avulla tutustumaan, miten koulusi tai luokkahuoneesi kielimaisema voi tukea ja edistää toisen kotimaisen kielen opettamista ja oppimista.

Utbildare/Kouluttaja: Sanna Pakarinen, FD. Sanna Pakarinen jobbar som universitetslektor vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier, Åbo Akademi

Dramapedagogik som en del av språkinlärningen

Tid/Aika: 26.9.2024 14.00–16.00

Vill du lära dig hur du kan öka motivation och nyfikenhet att lära sig språk med hjälp av olika dramaövningar? Workshopen ger dig konkreta verktyg för att kommunicera nyanserat (med röst och kroppsspråk) och möjlighet till att utforska språk genom olika estetiska uttrycksformer.

Utbildare/Kouluttaja: Nina Dahl-Tallgren har jobbat som teaterpedagog vid Wasa Teater och färdigställer sin doktorsavhandling vid Åbo Akademi.

Innovatiiviset pakohuonepelit ja digitaaliset opetustyökalut kieltenopetuksessa

Tid/Aika: 2.10.2024 14.30–16.30

Tässä workshopissa keskitytään kieltenopetuksen uudistamiseen inspiroivien digitaalisten oppimisympäristöjen avulla. Tavoitteena on antaa osallistujille käytännön vinkkejä digiopetuksen suunnitteluun, jotta digitaaliset ratkaisut sulautuisivat pitkällä aikavälillä luontevaksi osaksi arkea. Tärkeintä on motivoida oppilaita ja tuoda iloa oppimiseen monipuolisia digitaalisia työkaluja hyödyntämällä.

Workshop vie osallistujat innovatiiviseen pakohuonepeliin, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen kieltenoppimiskokemuksen lukkojen taakse kätketyillä tehtävillä. Näihin tehtäviin kuuluu kuuntelua, kirjoittamista, luetunymmärtämistä, puhumista, kielioppia, sanastoa sekä nuorisokulttuuriin ja tekoälyyn pohjautuvia aktiviteetteja. Pakohuonepelin monipuoliset tehtävät tukevat oppimista motivoivalla tavalla, sillä ne haastavat soveltamaan tietoa käytännössä, kehittämään ongelmanratkaisutaitoja ja päättelykykyä, mikä tekee oppimisprosessista sekä jännittävän että palkitsevan. Osallistujat saavat mahdollisuuden tutustua, miten tekoälyä on hyödynnetty itse pakohuonepelin rakentamisessa ja sen oppimistehtävien suunnittelussa. Tekoälyn järkevä käyttö ei ainoastaan helpota opettajan suunnittelutyötä, vaan rikastuttaa oppilaan oppimiskokemusta, varmistaen, että jokainen oppilas saa parhaat mahdolliset edellytykset kielitaidon monipuoliselle kehittämiselle.

Osallistavassa ja interaktiivisessa workshopissani voi lisäksi konkreettisesti nähdä ja kokeilla muita inspiroivia, oppimisanalyyttistä dataa tuottavia digityökaluja, jotka huomioivat kaikki kielenopetuksen osa-alueet. Näytän, miten oppimisanalyyttinen data auttaa opettajaa seuraamaan oppilaiden oppimisprosessia luokkahuoneessa ja avaamaan mahdollisia oppimisen solmukohtia samanaikaisesti. Oppimisanalyyttinen data tallentuu pysyvästi digityökalujen muistiin, tarjoten opettajalle monipuolisen kuvan oppilaiden jatkuvasta edistymisestä kielen eri osa-alueilla.

Utbildare/Kouluttaja: Maarit Rainio toimii vieraiden kielten lehtorina Rauman normaalikoulussa.

 

 

Uppdaterad 19.8.2024