Fortbildningshelheten strävar till att förbättra skolpersonalens förmåga att främja barns sociala kompetens och hantera sociala utmaningar i arbetsvardagen. Fortbildningen ger verktyg för att hantera emotionella och sociala beteendeutmaningar hos elever samt att möta aggressivt beteende i skolmiljön. I innehållet fokuserar vi på undervisningsarrangemang och stöd för elever med olika behov och hur du kan anpassa undervisningen för att möta olika behov. Dessutom får du som deltagare hjälp med att bli tryggare i att hålla svåra samtal.
Genom fortbildningen får du också som deltagare insikter om hur du kan stödja barns lärande och skolgång och bemöta deras individuella behov. Du får också verktyg för att skapa en positiv och inkluderande lärmiljö som stärker samarbete och ökar elevernas engagemang i skolan. En atmosfär som präglas av omsorg och lugn, goda sociala relationer och upplevelsen av att få sin röst hörd stärker elevens skolengagemang.
Målsättningar:
Målet med fortbildningen är att ge kunskaper och färdigheter hur skolpersonalen kan befrämja barn och ungas sociala kompetens samt att ge större beredskap att möta sociala utmaningar i arbetsvardagen.
I fortbildningen får du:
-
- verktyg för att bemöta och hantera barn och unga med emotionella och sociala beteende-utmaningar och hur möta aggressivt beteende i skolmiljö
- ökade kunskaper om undervisningsarrangemang och stöd för elever med olika behov
- modeller och verktyg för att föra svåra samtal
Utbildningsdelar:
1. Trygg inlärningsmiljö – att stöda elevers emotionella och sociala färdigheter6.2.2025, Helsingfors Utbildningsdelen behandlar teman som:
Utbildningsdelen består av föreläsningar, workshops, reflekterande diskussioner, litteraturstudier och egna övningar. Deltagarna gör reflektionsuppgifter och övningar som relaterar till innehållet för utbildningsdelen och den egna professionen. |
2. Elever i behov av stöd i gruppen20.3.2025, Helsingfors Utbildningsdelen behandlar teman som:
Utbildningsdelen består av föreläsningar, workshops, reflekterande diskussioner, litteraturstudier och egna övningar. Deltagarna gör reflektionsuppgifter och övningar som relaterar till innehållet för utbildningsdelen och den egna professionen. |
3. Hur hantera ilska och aggressivitet hos barn och unga / ART2.4.2025, Helsingfors Klimatet i dagens skolor kan vara krävande för många elever. Stora elevgrupper kräver en hög social kompetens och koncentrationsförmåga. ART, Aggression Replacement Training–metoden lär ut generella tekniker för sociala situationer som alla kan lära sig nåt av oavsett grundproblematik. Centralt innehåll:
|
4. Utbildning i svåra samtal3.4.2025, Helsingfors Centralt innehåll:
Utbildningsdelen består av föreläsningar, workshops, reflekterande diskussioner, litteraturstudier och egna övningar. Deltagarna gör reflektionsuppgifter och övningar som relaterar till innehållet för utbildningsdelen och den egna professionen. |
Utbildningsorter:
Vasa och Helsingfors
Utbildare:
Eeva-Liisa Salmi, PD, PeM, psykoterapeut, arbetshandledare |
Avgift:
Fortbildningen finansieras av Utbildningsstyrelsen och är därför avgiftsfri för deltagarna. Observera att Utbildningsstyrelsens fortbildningsfinansiering inte omfattar Åland. Avgifter för resor, kost och logi på egen bekostnad.