Skriv här det du söker efter!
Illustration för projektet Trygga barn

Illustration för projektet Trygga barn

Fortbildningshelheten strävar till att förbättra skolpersonalens förmåga att främja barns sociala kompetens och hantera sociala utmaningar i arbetsvardagen. Fortbildningen ger verktyg för att hantera emotionella och sociala beteendeutmaningar hos elever samt att möta aggressivt beteende i skolmiljön. I innehållet fokuserar vi på undervisningsarrangemang och stöd för elever med olika behov och hur du kan anpassa undervisningen för att möta olika behov. Dessutom får du som deltagare hjälp med att bli tryggare i att hålla svåra samtal.

Genom fortbildningen får du också som deltagare insikter om hur du kan stödja barns lärande och skolgång och bemöta deras individuella behov. Du får också verktyg för att skapa en positiv och inkluderande lärmiljö som stärker samarbete och ökar elevernas engagemang i skolan. En atmosfär som präglas av omsorg och lugn, goda sociala relationer och upplevelsen av att få sin röst hörd stärker elevens skolengagemang.

Målsättningar:

Målet med fortbildningen är att ge kunskaper och färdigheter hur skolpersonalen kan befrämja barn och ungas sociala kompetens samt att ge större beredskap att möta sociala utmaningar i arbetsvardagen.

I fortbildningen får du:

    • verktyg för att bemöta och hantera barn och unga med emotionella och sociala beteende-utmaningar och hur möta aggressivt beteende i skolmiljö
    • ökade kunskaper om undervisningsarrangemang och stöd för elever med olika behov
    • modeller och verktyg för att föra svåra samtal

 

Utbildningsdelar:

1. Trygg inlärningsmiljö – att stöda elevers emotionella och sociala färdigheter

6.2.2025, Helsingfors
13.2.2025, Vasa

Utbildningsdelen behandlar teman som:

  • Förstå och stöda barn och ungas sociala, emotionella och kognitiva kompetens
  • Vikten av social kompetens för inlärning och allmän trivsel i skolan
  • Betydelsen av gruppdynamik, goda kamratrelationer och känslan av tillhörighet
  • Barn och unga med svårigheter att identifiera, uttrycka och hantera känslor(bristfälliga/otillräckliga emotionella färdigheter)
  • Mot en gemytligare samvaro: skolans normer och värdegrund

Utbildningsdelen består av föreläsningar, workshops, reflekterande diskussioner, litteraturstudier och egna övningar. Deltagarna gör reflektionsuppgifter och övningar som relaterar till innehållet för utbildningsdelen och den egna professionen.

2. Elever i behov av stöd i gruppen

20.3.2025, Helsingfors
26.3.2025, Vasa

Utbildningsdelen behandlar teman som:

  • Hur skapar vi ett gott arbetsklimat och arbetsro i gruppen och stöder elever med olika behov?
  • Att stöda och handleda varje elevs lärande och skolgång, att kunna bemöta deras individuella behov
  • Barn och unga med neuropsykiatriska diagnoser (NEPSY)
  • Barn och unga som upplever att de inte räcker till – ADHD eller något annat? (Kognitiv analytisk terapi – Vastavuoroinen asetelma)
  • Ångest och socioemotionella svårigheter hos elever (bl.a. selektiv mutism)
  • Anknytning och temperament
  • Hur bemöta och arbeta med elever i behov av särskilt stöd?
  • Kasvatuskumppanuus – uppfostringsgemenskap, samarbete och dialog med föräldrar kring uppfostran

Utbildningsdelen består av föreläsningar, workshops, reflekterande diskussioner, litteraturstudier och egna övningar. Deltagarna gör reflektionsuppgifter och övningar som relaterar till innehållet för utbildningsdelen och den egna professionen.

3. Hur hantera ilska och aggressivitet hos barn och unga / ART

2.4.2025, Helsingfors
9.4.2025, Vasa

Klimatet i dagens skolor kan vara krävande för många elever. Stora elevgrupper kräver en hög social kompetens och koncentrationsförmåga. ART, Aggression Replacement Training–metoden lär ut generella tekniker för sociala situationer som alla kan lära sig nåt av oavsett grundproblematik.

Centralt innehåll:

  • kunskap om aggressivt beteende samt hur förebygga och möta aggressivt beteende i skolmiljö
  • kunskap om hur man kan utveckla sociala färdigheter, moraliskt tänkande elev- och enhets-orienterat mot bakgrund av värdegrunder o normer i miljön
  • strategier för att hantera sociala situationer: social färdighetsträning, känslokontrollträning och moralträning enl. ART-metoden.

4. Utbildning i svåra samtal

3.4.2025, Helsingfors
10.4.2025, Vasa

Centralt innehåll:

  • Hur förbereda sig för svåra samtal
  • Praktiska kommunikationsverktyg för att hantera svåra samtal
  • Hur diskutera svåra ämnen?
  • Olika typer av samtal/ Samtal med elever samt samtal med föräldrar och familjesamtal.

Utbildningsdelen består av föreläsningar, workshops, reflekterande diskussioner, litteraturstudier och egna övningar. Deltagarna gör reflektionsuppgifter och övningar som relaterar till innehållet för utbildningsdelen och den egna professionen.

 

Utbildningsorter:

Vasa och Helsingfors

Utbildare:

Eeva-Liisa Salmi Eeva-Liisa Salmi, PD, PeM, psykoterapeut, arbetshandledare

 

Avgift:

Fortbildningen finansieras av Utbildningsstyrelsen och är därför avgiftsfri för deltagarna. Observera att Utbildningsstyrelsens fortbildningsfinansiering inte omfattar Åland. Avgifter för resor, kost och logi på egen bekostnad.

 

Uppdaterad 3.1.2025