Anmälan är stängd, alla grupper är fullsatta!
Välbefinnande som ledord handlar om att mångsidigt stärka psykologiskt välbefinnande och resiliens hos både elever och skolpersonal. Inom Välbefinnande som ledord får team från skolor arbeta med att bygga upp en konkret plan för att arbeta med stärkt välbefinnande i den egna lärmiljön. Fortbildningen omfattar även introduktioner till olika, kompletterande sätt att arbeta med att stärka välbefinnande så som positiv psykologi, relationskompetens och socioemotionella färdigheter. Fortbildningen är för dig som är intresserad av att målmedvetet bygga upp, utveckla och stärka välbefinnandet i den skola där du jobbar.
Målgrupp:
Personal inom grundläggande utbildning
Modulerna och innehåll:
Modulen förändringsarbete genom ökat välbefinnande i grundskolan, 6 sp, genomförs både som närstudier och i form av webbaserade moduler och arrangeras på orterna Vasa och Helsingfors. Modulen Positiv psykologi inom grundläggande utbildning – Styrka, glädje och medkänsla, 4 sp, består av fyra närstudiedagar och arrangeras på orterna Vasa, Helsingfors och som distansutbildning. Fortbildningen inleds på distans i januari, i mån av möjlighet arrangeras de övriga närstudietillfällena som planerat.
Förändringsarbete mot ökat välbefinnande i grundskolan, 6 spFortbildningen förverkligas i form av fyra obligatoriska närstudiedagar och tre webbaserade moduler. Under närstudiedagarna kommer varje deltagande team att arbeta med att skapa en konkret plan för stärkt välbefinnande inom den egna skolan. Dagarna byggs upp av föreläsningar och teori varvat med diskussioner, övningar, deltagarpresentationer och konkret arbete på den egna skolans plan för välbefinnande. Ett skolteam får gärna bestå av lärare, representanter för skolledningen och personal från elevhälsan. För att bygga upp en hållbar och fungerande plan för välbefinnande är det viktigt att involvera så många viktiga vuxna kring våra barn som möjligt. Vi vill därför be varje skolteam att bjuda med föräldrarepresentanter från den lokala Hem och Skola föreningen på fortbildningen.
Dag 1-2: Inledning till välbefinnande som ledord i den egna skolan
Dag 3: Mellanrapport
Dag 4: Vår skolas plan för välbefinnande
Uppföljningstillfälle (via webben) Hur har arbetet med planen för välbefinnande kommit igång? Vad har vi lyckats med? Finns det något vi behöver uppdatera och utveckla i vår plan?
Medkänsla och självmedkänsla (webbaserad modul)
Relationsbaserat arbete (webbaserad modul)
Lösningsfokusering i skolans vardag (webbaserad modul)
Positiv psykologi inom grundläggande utbildning, 4 sp – Styrka, glädje, medkänslaMålsättningen med modulen ”Styrka, glädje och medkänsla” är att mångsidigt stärka elevers och skolpersonals välbefinnande och resurser genom aktuell forskning och praktisk tillämpning av metoder inom positiv psykologi i skolvardagen. Fortbildningen ger deltagarna verktyg att skapa en mer välmående verksamhetskultur. Närstudiedagarna innefattar teori, praktik och diskussioner. Mellan närstudiedagarna ges praktiska uppgifter som syftar till att förankra innehållet i den vardagliga verksamheten i skolan. Syftet är både att få in nya metoder i de dagliga rutinerna i skolan och att personalen ska inspireras att skapa egna kreativa tillämpningar av dem. Ordnas i Vasa, Helsingfors och på distans enligt nedanstående tidtabell:
Modulen förverkligas i form av fyra närstudiedagar och omfattar följande delar:
Hos barn och unga visar användning av styrkor samband med välbefinnande, livsglädje, sociala relationer samt akademiska framgångar. Deltagarna lär sig att se och arbeta med styrkor, vilket kan fungera som en buffert gentemot psykiska svårigheter.
En hjärna i positiv sinnesstämning både lär sig bättre och fungerar mera kreativt. Deltagarna lär sig att ta vara på och öka ett brett spektrum av positiva känslor och hur detta ökar elevernas förmåga att ta till sig inlärning.
Deltagarna utbildas i praktiska metoder att systematiskt stärka goda relationer och sund konfliktlösning mellan både elever och personal.
Metoder för att hitta meningsfullhet och engagemang i skolgången och för att stärka ett dynamiskt mindset. Att stärka elevernas psykologiska motståndskraft kan vara till stor hjälp vid motgångar. |
Projektet genomförs i samarbete med HY+. Kontaktperson på HY+ är
Lina Lindström, PeM, Utvecklingssakkunnig
Tel. +358 50 556 0534
E-post: lina.lindstrom(at)helsinki.fi
Kontaktperson på CLL är
Eva Åstrand, PeM, Utbildningsplanerare
Tel. +358 50 476 1124
E-post: eva.astrand(at)abo.fi
Utbildare:
Åse Fagerlund, FD, PsL i neuropsykologi, psykoterapeut, seniorforskare vid Folkhälsans forskningscentrum
Micaela Romantschuk, PeM, Verksamhetsledare förbundet Hem och skola
Kristina Ström, EM, studiehandledare, lösningsfokuserad kortidsterapeut, Master of Solution Focused Practitioner of Coaching
Harry Lunabba, Universitetslektor Harry Lunabba, Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingfors universitet
Ort:
Vasa, Helsingfors, disans
Tidpunkt:
Våren och hösten 2021
Omfattning:
Modul 1 Förverkligas i form av fyra obligatoriska närstudiedagar och tre webbaserade moduler, modul 2 består av fyra närstudiedagar
Avgift:
Avgiftsfri, finansieras av Utbildningsstyrelsen. Avgifter för resor, kost och logi på egen bekostnad.