- Hur får vi mer energi i vardagen?
- Hur får vi tiden att räcka till?
- Hur gör vi barnen mer delaktiga?
Låter det här bekant? Då är ni inte ensamma. För många team som arbetar inom småbarnspedagogiken är de här tankarna en del av vardagen.
I processfortbildningen Välmående personal ger välmående barn får ni som team stöd i att forma en hållbar verksamhetskultur och hitta drivkraften för att skapa en fungerande arbetsmiljö.
Fortbildningen ger er kunskap och modeller för att forma en vardag där både personalens och barnens välmående ökar och aktörskapet stärks.
Fortbildningen utgår från följande teman:
Personalens välmående och välbefinnande
Tidpunkt: 13.11.2024 kl. 15–17 Startseminarium 26.11.2024 kl. 12.30–14.30 Välbefinnande i vardagen ur teamets perspektiv 14.1.2025 kl. 12.30–14.30 Välbefinnande och ork i vardagen |
Struktur och rytm
Tidpunkt: 11.2.2025 kl. 15–17 ”Allt vi har är tid” – om tidshantering i vardagen 12.3.2025 kl. 12.30–14.30 Dagsrytm och rutiner |
Välmående barn
Tidpunkt: 2.4.2025 kl. 15–17 Barnens delaktighet 20.5.2025 kl. 14–17 Slutseminarium |
Genomförande: Fortbildningen består av webbinarier, webbaserade inslag samt processuppföljningstillfällen både vid den egna enheten och på distans.
Målgrupp: Team inom småbarnspedagogik och förskoleundervisning
Tidpunkt: Hösten 2024–våren 2025
Avgift: Projektet finansieras av Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne sr och Svenska kulturfonden och är därför avgiftsfritt för deltagarna.
Som utbildare medverkar bl.a.
Camilla Forsberg, fortbildningschef, Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi |
Ronnie Grandell, företagshälsovårdspsykolog |
Mia Heikkilä, professor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning förskola, Stockholms universitet och professor i småbarnspedagogik, Åbo Akademi |
Siv Lundström, utbildningsplanerare, Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi |
Jan-Erik Mansikka, universitetslektor, Helsingfors universitet |
Jessica Nylund, utbildningsplanerare, Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi |
Åsa Stolpe-Dahlbäck, utbildningsplanerare, Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi |