Språk, makt, jämlikhet och yoga bland Öppna universitetets nyheter i höst

Öppna universitetet vid Åbo Akademi erbjuder ett mångsidigt kursutbud med närmare 300 kurser i ca 45 universitetsämnen. De flesta kurser kan avläggas på distans, vilket innebär att man kan delta oberoende av var man bor. Anmälan för höstens första kurser öppnar måndagen den 12 augusti, kl. 8.00. I september tas ett nytt anmälnings- och betalsystem i bruk.

Bland nyheterna i kursutbudet finns en helhet på fem kurser, där man går på djupet på många områden inom yoga. Helheten tillhör ämnet religionsvetenskap och inleds i september med kursen Modern Yoga (5 sp). Samtliga kurser i yogahelheten ges på engelska och avläggs på distans.

Andra intressanta kursnyheter på engelska finns bland annat inom genusvetenskapen, en kurs om sociala medier ur ett feministiskt perspektiv, inom minoritetsstudier en kurs om upplevd diskriminering i vardagen bland personer med funktionsvariationer, samt kursen Psychology of Religion, Peace and Violence som ges inom ämnet PEACE, dvs fred, medling och konfliktlösning.

Det finns en hel del intressant i det digra kursutbudet på svenska. Till exempel kursen Barn- och ungdomslitteratur, som ges inom ämnet litteraturvetenskap med en av landets främsta barnlitteraturforskare Maria Lassén-Seger som lärare. Inom ämnet svenska språket ges kursen Språk och ideologi, som ställer frågan om vi har makt över språket eller språket över oss? I den nya biämneshelheten litterärt skapande ges kursen Introduktion till ordkonst som verksamhetsform och inom nordiska språk ges kursen Grannspråket Norska, som är mer än bara en språkkurs, man lär sig också om kulturen och samhället.

De alltid populära ämnena psykologi, pedagogik och rättsvetenskaper erbjuds förstås, liksom ämnet informationsvetenskap, där en ny studiehelhet omfattande 60 sp inleds hösten 2024. Inom ämnet vårdvetenskap erbjuds tre ämnes- och fördjupade kurser, bland annat kursen Etik och hälsa

Öppna universitetet (Öpu) är öppet för alla. När man avlägger kurser vid Öpu är man inte inskriven vid universitetet och de flesta kurser har heller inga förhandskrav.

Från och med augusti tar Åbo Akademi i bruk ett prissättningssystem för öppna universitetets kurser som utgår från antalet studiepoäng. Den nya prissättningen innebär en höjning av priserna men samtidigt också en likriktning med de flesta andra universitet. Det nya priset är 12 euro per studiepoäng för grundkurser, 15 euro per studiepoäng för kurser på ämnes- eller fördjupad nivå.

I september tas också ett nytt anmälningssystem i bruk, där anmälan och betalning sker samtidigt. Målet är att göra anmälningsprocessen smidigare för kunden, samtidigt med minskad administration. För att köra in det nya systemet kommer anmälan till höstens kurser att öppna stegvis, så att anmälan till de kurser som inleds i september öppnas först, dvs. 12.8. Till de kurser som inleds i oktober kan man anmäla sig från och med 9.9, då ska också betalningen ske samtidigt i det nya systemet.

Öppna universitetet är också ett alternativ för den som inte kom in på önskad studieplats, den som vill prova på universitetsstudier före beslut om ansökan, eller göra ett karriärbyte. Öppna universitetsleden (Öpuleden) är en alternativ form av antagning, där man läser universitetskurser utan att vara inskriven och kan sedan med de avklarade kurserna ansöka om studieplats för examensstudier vid Åbo Akademi. Kurserna får man till godo inom examen om man kommer in.

Öppna universitetets kursutbud, länk till anmälan och annan behövlig information finns på adressen abo.fi/opu.

Information om Öpuleden: abo.fi/opuleden

För mera information, vänligen kontakta

utbildningschef vid Åbo Akademis Öppna universitet
Majlen Saarinen