Skriv här det du söker efter!

Tillsammans kan vi! – En resa mot ökad kompetens och samhörighet på biblioteken

Tillsammans kan vi! – En resa mot ökad kompetens och samhörighet på biblioteken

BILDER: Lise-Lott Ehrnstén

En känsla av samhörighet, insyn i varandras arbetsuppgifter, stärkta nätverk och ökad kompetens – det är faktorer vars värdegrund stod bakom biblioteksfortbildningen ”Tillsammans kan vi!”

– Det finns i ryggraden, även om man inte tänker på det dagligen. Mikropauser i vardagen är en liten praktisk detalj inom temat arbetshälsa som jag har infört. Att gå ut och andas eller bara landa lite vid skrivbordet under arbetsdagen ökar orken.

Det säger Lise-Lott Ehrnstén, som till vardags arbetar vid Mariehamns stadsbibliotek, om några av de kunskaper hon har fått efter att ha deltagit i biblioteksfortbildningen ”Tillsammans kan vi!” vid Centret för livslångt lärande under 2023 och 20024. Hon tog med sig åtskilliga lärdomar från fortbildningen, men det som lever kvar starkast i hennes arbetsvardag är blocken som inriktade sig på arbetshälsa och beteende.

– Stresshantering var välbehövligt, det pratas inte så mycket om det på arbetsplatser trots att vi lever i en tid av snabb förändring i arbetslivet. Hjärnvänliga arbetssätt var också något som jag uppskattade att få lära mig mer om, dryftar Ehrnstén.

Porträttbild på Lise-Lott Ehrnstén.
Lise-Lott Ehrnstén.

Föra samman och skapa kontaktnät

Fortbildningen var indelad i fyra temahelheter: ”Biblioteket som samhällsaktör”, ”Bemötande, kundservice och digitalisering”, ”Personalens kompetensutveckling och kollegialt lärande” samt ”Välmående arbetsgemenskap och välbefinnande på arbetsplatsen”. I anslutning till varje tema träffades gruppen på distans en till tre halvdagar. Webbinarier och distansstudier i form av till exempel gruppdiskussioner, valbara litteraturstudier och individuella arbetsuppgifter utgående från det egna biblioteket och den egna yrkesrollen ingick. Ehrnstén deltog på fortbildningen tillsammans med en kollega från Mariehamns stadsbibliotek, men många av deltagarna kom från små bibliotek där de ibland var de enda anställda på biblioteket. För dem var det extra viktigt att få samhörighet med andra i branschen, vilket också var en av grundpelarna för fortbildningen, berättar utbildningsplanerare Nancy Pettersson.

Porträttbild på Nancy Pettersson.
Nancy Pettersson.

–  Deltagarna var allt ifrån biblioteksfunktionärer till personer i chefsposition, vilket gjorde fortbildningen väldigt givande eftersom deltagarna såg allt ur olika perspektiv i bibliotekssektorn. Att få en bredare inblick i andras arbetsuppgifter ökar förståelsen och gör det lättare att ta kontakt med varandra. En viktig funktion för fortbildningen är att föra samman bibliotekspersonal i olika landsändor och skapa kontaktnät, förklarar Pettersson.

Kompetens och välmående

En känsla av samhörighet, insyn i varandras arbetsuppgifter, stärkta nätverk och ökad kompetens – det är faktorer vars värdegrund stod bakom biblioteksfortbildningen. Krisse Westerén, utbildningsplanerare med mångårig erfarenhet av fortbildning vid Centret för livslångt lärande, var tillsammans med Nancy Pettersson ledare för fortbildningsprogrammet.

– Programmet riktade sig till bibliotekspersonal som ville medverka i utvecklingen av biblioteksverksamheten och bidra till arbetsgemenskapens kompetens och välmående. Fortbildningen strävade till att vara ett forum för kollegialt lärande och att erbjuda nya arbetssätt att utveckla sin personliga och professionella kompetens, säger Westerén.

Porträttbild på Kristina Krisse Westerén.
Krisse Westerén.

Lise-Lott Ehrnstén berättar att samhörigheten är en viktig beståndsdel i hennes arbete.

– I och med fortbildningen har jag tänkt mycket på gruppens behov och det kollegiala. Samhörighet är viktigt för att kunna jobba glädjefyllt, och i förlängningen kunna serva kunderna bra.

Bibliotekens samhällsbärande roll är något som har blivit allt tydligare för Ehrnstén under fortbildningens gång.

– Det är klart att man vet att biblioteket är det offentliga vardagsrummet, men efter fortbildningen har det blivit ännu tydligare att biblioteken ska nå alla och vara jämlikt för alla. Fortbildningen poängterade det demokratiska uppdraget biblioteken har. I Mariehamn ser vi till exempel att besökare och kunder kommer hit för att här finns möjlighet att skriva ut dokument.

Porträttbild på Lise-Lott Ehrnstén.
Lise-Lott Ehrnstén på Mariehamns stadsbibliotek.

Tydligt behov av biblioteksfortbildning

Ehrnstén riktar ett stort tack till utbildningsarrangörerna och ledarna på kursen, något hon inte är ensam om. I anonym respons delar några av deltagarna på kursen med sig av sina erfarenheter av kursen:

”Det har varit en förmån att få ta del av de högklassiga föreläsningar som ingått i
fortbildningen. Men det jag tyckt mest om är att innehållet manat till eftertanke kring olika aspekter av arbetslivet. Som deltagare i kursen har man fått studera både stora helheter och små detaljer, och fått tillgång till mycket information och många källor som erbjuder fördjupad kunskap.”

”Framför allt har jag blivit uppdaterad om vad som är på gång. Det har varit som att ta del av en omvärldsforskning som har koppling eller relevans för biblioteksbranschen. Har lärt mig om trender, nya fenomen och begrepp såsom medborgarforskning, positiv kommunikation, hållbarhet i livet, kognitiv ergonomi.”

”Jag och min kollega har hållit ett utbildningstillfälle för personalen och jag har hållit ett kortare morgonmöte utgående från arbetshälsa och stresshantering. Sedan får vi se om vi hinner sammanfatta och presentera hela utbildningen för personalen. Jag planerar att hålla en kortare presentation för kollegorna om positiv kommunikation och medarbetarskap. Överlag försöker jag föra vidare den kunskap som jag får vid fortbildningar.”

Från arrangörens sida ser Westerén ett tydligt fortsatt behov av biblioteksfortbildningar av det här slaget.

– Behovskartläggning från föregående fortbildningsprogram har visat att utbildningen behövs i sin form. Via deltagarna får vi kontinuerlig respons i kommunikation och växelverkan, också under fortbildningens gång, vilket möjliggör för oss att skapa detaljinnehåll som är relevant för den aktuella gruppen.

Fortbildningen finansierades av Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden samt Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne.