Ulf Ellerviks populärvetenskapliga föreläsningar för gymnasiestuderande ordnas igen

Professorn i organisk kemi Ulf Ellervik (Lunds tekniska högskola/Sverige) besöker både Helsingfors och Vasa i april.

Ulf Ellervik forskar bland annat kring hur kolhydraten xylos kunde användas som botemedel mot cancer. Han är kanske mest känd för allmänheten som en lysande populärvetenskaplig föreläsare och författare som med stor sakkunskap, lätt handlag, entusiasm och glimten i ögat förklarar vår förunderliga värld sedd ur kemistens ögon. Och han brukar dra fullt hus.

Föreläsningarna är gratis, men det finns begränsat antal platser och anmälan krävs. Läs mer nedan:

I Helsingfors 13.4

Ulf Ellervik håller sin populärvetenskapliga föreläsning för kemiintresserade gymnasiestuderande torsdagen den 13 april 2023. Föreläsningen ordnas i Tölö gymnasium kl. 13.00. Mer information i flyern bakom länken.

I Vasa 14.4

Ulf Ellervik håller sin populärvetenskapliga föreläsning för kemiintresserade gymnasiestuderande fredagen den 14 april 2023. Föreläsningen ordnas i Vasa övningsskolas gymnasium (gymnastiksalen) kl. 12.00. Mer information i flyern bakom länken.

Arrangör: Skolresurs / Jonas Waxlax