CLLsius 3/2024

Vi bär alla ett ansvar för att skapa framtiden

Janne Roslöf.

Åbo Akademi firar sitt 50-årsjubileum i Vasa med en rad olika evenemang under året. Huvudevenemanget för jubileumsåret ägde rum i början av september och inkluderade en festlig mottagning samt ett jubileumsseminarium. Samtidigt publicerades festskriften ”Vårt arbete, våra drömmar”, som på ett betydelsefullt sätt dokumenterar utvecklingen av utbildnings- och forskningsverksamheten samt strävandena mot en kunskapsbas som bygger framtidens samhälle.

I år firar också Centret för livslångt lärande (CLL) sitt 15-årsjubileum, medan verksamheten kring kontinuerligt och livslångt lärande vid Åbo Akademi redan har över 40 års erfarenhet. CLL:s rötter finns i fortbildningscentralerna i Åbo och Vasa. I Åbo inleddes verksamheten redan i augusti 1981 under namnet Kurscentralen, och Fortbildningscentralen vid dåvarande Österbottens högskola, i folkmun kallad FC i Vasa, grundades 1993. Verksamheten har utvecklats genom flera olika faser, men fokus har alltid legat på kompetenshöjande arbete som stöder samhället och individen i olika livsskeden, öppenhet, samverkan och främjande av välfärd.

Under jubileumsveckan i Vasa öppnades också det nya akademiska året enligt högtidliga akademiska traditioner. Starka gemensamma traditioner, en tydlig mission och en förståelse för tidigare generationers arbete skapar sammanhållning och en stark grund för att ta steg in i framtiden. Vilka nya kunskaper och färdigheter behövs för att ge individer, organisationer och samhället bästa möjliga förutsättningar att gå vidare? Vilka val bör vi göra idag för att möjliggöra vägen till den framtid vi vill ha – och hur definierar vi egentligen den önskade framtiden? Biträdande professor Fredrik Rusk skriver i festpublikationen att även om vi gärna vill tro att vi är bra på att förutspå framtiden, är vi egentligen ganska dåliga på det eftersom den framtid vi föreställer oss alltid är starkt påverkad av vår förtid.

Fastän framtiden är osäker är det ändå viktigt att aktivt delta i skapandet av den. Det spelar en stor roll att vi målmedvetet söker vägar som kan leda oss framåt i en önskad riktning. På samma sätt lönar det sig att satsa på kompetensutveckling för att kunna öppna nya dörrar, även om de ännu inte är synliga. Fortsättningsvis är det viktigt för organisationer att kontinuerligt analysera sin verksamhetsmiljö samt sätta – och vid behov korrigera – sin kurs mot gemensamma målsättningar och nya möjligheter.

Åbo Akademis styrelse har nyligen godkänt en ny strategi för universitetet med rubriken ”Åbo Akademi. Vi tar ansvar för samtidens och framtidens samhälle”. Den nya strategin ska kartlägga vår väg framåt under de kommande åren. Kontinuerligt och livslångt lärande är starkt närvarande i strategin. Vi satsar på relevanta och flexibla studier för kontinuerligt lärande och kompetensutveckling, särskilt på svenska men även i flerspråkiga miljöer i samarbete med våra partners.

Framtiden kommer att visa vilka nya dörrar vi hittar längs vägen – det blir spännande att öppna dem tillsammans.

Janne Roslöf är direktör för Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi. Texten ingår som ledare i nyhetsbrevet CLLsius 3/2024.