Vi har makten över språket

BILDER: Alexander Aries Rancken

Vid Öppna universitetet går kursen Språk och ideologi i höst, med start i oktober. Vi träffade Alexander Aries Rancken, lärare på kursen, och ställde några frågor.

Personporträtt på Alexander Aries Rancken.
Alexander Aries Rancken.

Berätta kort om dig själv, vem är du?

– Jag är universitetslärare i kommunikation vid ÅA:s språkcenter, och doktorand i svenska med särskilt intresse för identitet, marginalisering och språk. Mitt stora intresse utanför arbetssammanhangen är natur- och makrofotografi.

Vad handlar kursen Språk och ideologi om?

– Vi lär oss använda olika verktyg, som retorisk analys och kritisk diskursanalys, för att komma åt ideologin som kan ligga bakom olika texter. Dessutom funderar vi kring det komplexa förhållandet mellan språk och makt, och hur det kan påverkas av t.ex. digitala plattformar.

Vem har nytta av att gå kursen?

– Alla som vill utveckla sitt kritiska tänkande med hjälp av språkvetenskapens verktyg. Eller, alternativt, alla som inte vet varför ett recept på pizza kan vara en produkt av olika ideologier.

Vad kan den som går kursen räkna med att få med sig i bagaget efter avklarad kurs?

– En avdramatiserad syn på begreppet ”ideologi”, större motståndskraft mot försök till språklig påverkan och, mer konkret, ett slutarbete om ett tema hen är intresserad av.

Vad svarar du på frågan ”har vi makten över språket, eller har språket makten över oss?”

– Svaret är ett entydigt ”ja”!

Läs mer om kursen Språk och ideologi via länken https://studiehandboken.abo.fi/sv/kurs/SS00CG98/20738?period=2024-2027.

Tidpunkt: 14.10 – 2.12.2024. Kick-off 14.10 kl 17.00 via Zoom och seminarieföreläsning 2.12 kl 17.00.

Sista anmälningsdag: 7.10.2024.

Mera information ges av utbildningsplanerare Carina Gräsbeck