Under hösten 2023 arrangerades en webbinarieserie med syfte att stärka välbefinnandet och stöda studieförmågan. Målgruppen var studerande inom kontinuerligt lärande till exempel vid öppen universitetsutbildning, öppna universitetsleder, fortbildning, kompetensutvecklande kurser och övriga studier.
Webbinarierna gick på svenska, finska och engelska inom ramarna för projektet PODI som ett samarbete mellan Centret för livslångt lärande/Öppna universitetet vid Åbo Akademi, Åbo universitet och Åbo yrkeshögskola. Projektet finansieras som en del av Europeiska unionens svar på Covid-19 pandemin.
Program
Webbinarierna spelades in, de är öppna för alla att ta del av fram till det datum som anges vid varje inspelning. Längre ner på sidan kan du läsa mer om föreläsarna.
Studera hjärnvänligt – kognitiv ergonomi (på svenska) Föreläsare: Anna Avellan Inspelningen (tillgänglig till 13.9.2024): |
Prokrastinaatio opinnoissa – Miksi emme saa aikaiseksi tärkeitä asioita? (på finska) Föreläsare: Kalle Partanen Inspelningen (tillgänglig till 27.9.2024): |
Self-Compassion as a Support for Study Skills and Well-Being (på engelska) Föreläsare: Emmi Arponen Inspelningen (tillgänglig till 11.10.2024): |
Inre hållbarhet i en digitaliserad vardag (på svenska) Föreläsare: Ann-Christin Furu Inspelningen (tillgänglig till 25.10.2024): |
Föreläsarna
Bekanta dig med föreläsarna här.
Studera hjärnvänligt – kognitiv ergonomi
|
Anna Avellan är psykolog och specialiserad inom arbets- och organisationspsykologi. Till hennes intressen hör bland annat neuropsykologi och utmattningsfrågor. Hon har jobbat i en forskningsgrupp som intresserar sig för hjärnan vid psykiskt illamående. Anna har gedigen föreläsnings- och undervisningserfarenhet också inom kontinuerligt lärande. Själv återhämtar hon sig bäst igenom att skratta alltför högt i biosalongen eller känna den syrliga doften av hö i stallet.
|
Kalle Partanen är psykolog, psykoterapeut och utbildare. Utmaningar i studier och undervisning samt beteendevetenskap hör till hans specialområden. Partanen har arbetat som studiepsykolog i flera olika utbildningsorganisationer och även arbetat med personer med autism, både inom rehabilitering och arbetshandledning. Partanen är också känd för allmänheten via serier som Vieraissa och Lapsi tuntemattoman kanssa.
|
Prokrastinaatio opinnoissa – Miksi emme saa aikaiseksi tärkeitä asioita?
|
Self-Compassion as a Support for Study Skills and Well-Being | Emmi Arponen är psykolog, fysioterapeut, vuxenpedagog/lärare och magister i hälsovetenskaper. Hon tror på medkännande möten, ofullständighet och mänsklighetens kraft. I sitt arbete hjälper hon människor att möta svåra känslor och problem och hitta sätt att stärka deras eget välbefinnande och ork. Arponen arbetar som psykolog, utbildar och föreläser. Hon producerar också expertinnehåll för sociala medier.
|
Ann-Christin Furu är docent i småbarnspedagogik med inriktning mot lärande för hållbarhet och verksam som universitetsforskare vid Åbo Akademi. I sin forskning intresserar hon sig särskilt av hur man kan skapa grund för hållbarhet, välbefinnande och resiliens – både hos individer och inom organisationer. Hon har mer än 25 års erfarenhet av lärarutbildning och arbete med utveckling av organisationer, företag och individer kring värderingar, kommunikation och olika aspekter av hållbarhet.
Ann-Christin driver hållbarhetsföretaget Refugium (www.refugium.fi).
|
Inre hållbarhet i en digitaliserad vardag
|