Framgångsrik internationell företagsverksamhet kräver insikter om både kunder, konkurrenter, strategi och verksamhetsmiljöer. Du som studerar internationell marknadsföring lär dig fatta kreativa och långsiktiga beslut som bygger på analys av dessa faktorer. Studierna ger dig verktyg för att förstå kund- och konkurrentbeteende, bygga varumärken, utvärdera affärsmodeller och starta eget. Du lär dig hantera kopplingar mellan marknadsföring och andra funktioner som logistik och sköta relationer till kunder och partners i en internationell verksamhetsmiljö. Du får också insyn i hur sociala medier förändrar marknadsföringsfältet.
Åbo Akademi tar från och med den 1 augusti 2024 i bruk ett prissättningssystem för öppna universitetets kurser som utgår från antalet studiepoäng. Prissättningen ser från och med augusti ut enligt följande:
- Grundstudier (och andra inledande studier) 12 euro per studiepoäng.
- Ämnesstudier och fördjupade studier 15 euro per studiepoäng.
Närvaroanmälda kandidat- och magisterstuderande vid Åbo Akademi har fortsättningsvis möjlighet att delta gratis i öppna universitetets kurser. Länk till nyhet om avgifterna.
För att läsa mera om bland annat kursinnehåll och -tider, klicka på rätt kursversion i Studiehandboken.
GRUNDSTUDIER
Introduktion till marknadsföring (5 sp), nätkurs.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Tidpunkt: 30.9.2024–19.1.2025.
Avgift: 60€
Lärare: ED Joachim Ramström.
Anmälan 12.8–23.9.2024.
Anmäl dig till kursen här
Kurser ordnade av samarbetsparter
Öppna universitetets samarbetsparter fakturerar egna kursavgifter. Läs mera på samarbetsparternas hemsidor.
► Arrangör: Vasa sommaruniversitet
Integrated Marketing Communication (5 sp), nätkurs.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Kursen har inhiberats.
Lärare: ED Joachim Ramström.
Anmäl dig till Vasa sommaruniversitets kurser här.
► Arrangör: Öppna högskolan vid Högskolan på Åland
Sustainable business (5 sp), närundervisning i Mariehamn.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Kursen har inhiberats.
Lärare: ED Monica Nyholm.
För att läsa mera om bland annat kursinnehåll och -tider, klicka på rätt kursversion i Studiehandboken.
GRUNDSTUDIER
Konsumentbeteende (5 sp), nätkurs.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Tidpunkt: 4.2–18.5.2025.
Avgift: 60€
Lärare: ED Joachim Ramström.
Anmälan 18.11–28.1.2025.
Förkunskapskrav: Grundstudier i marknadsföring (totalt 10 sp) eller motsvarande kunskaper rekommenderas. (Kursen Introduktion till marknadsföring (5 sp), och någon av dessa kurser Marknadsföring i praktiken, Strategisk marknadsföring eller Marknadsföringsstrategi och trender.
Länk till anmälan.
Kurser ordnade av samarbetsparter
Öppna universitetets samarbetsparter fakturerar egna kursavgifter. Läs mera på samarbetsparternas hemsidor.
► Arrangör: Öppna högskolan vid Högskolan på Åland
Marknadsföringsstrategi och trender (5 sp), nätkurs.
Läs mera om kursinnehåll och -tider i Studiehandboken.
Tidpunkt: 10.2–25.5.2025. Obligatorisk introduktionsträff via zoom 10.2.2025 klockan 18:00-20:30.
Lärare: ED Joachim Ramström.
Anmälan senast 15.1.2025.
Grundstudier (25 sp)
- Introduktion till marknadsföring (5 sp)
- Konsumentbeteende (5 sp)
- Marknadsföringsstrategi och trender (5 sp)
2 av följande kurser erbjuds inom Öpu
- Marknadskommunikation (5 sp)
- Logistik (5 sp)
- B2B – Marketing in an International Context (5 sp)
Du kan söka in till Åbo Akademi via Öpuleden
Avlagda studier i internationell marknadsföring kan utgöra en del av Öpuleden på 30 sp till
- Utbildningsprogrammet i ekonomi (länk till antagningsinformationen) Kurser från följande ämnen kan ingå i Öpuleden: Informationssystem, Internationell marknadsföring, Nationalekonomi, Organisation och ledning, Redovisning
Vi har digital tidsbokning för vägledningssamtal. Du kan boka in dig för ett vägledningssamtal här.