Rinnakkaiset työpajat
Sessio I
Keskiviikko 28.9.2022 klo. 13.00-14.15
1. Språkmedvetna arbetssätt i daghemmets vardag
|
|
|
|
Työpajan pitäjä: Marjo Savijärvi Marjo Savijärvi är anställd som universitetslektor i finskans didaktik vid pedagogiska fakulteten vid Helsingfors universitet. Hon har skrivit sin doktorsavhandling om andraspråkslärande i språkbadsdaghemmets vardagsinteraktion, och har senare analyserat språklärande i olika miljöer samt interaktion i tvåspråkig verksamhet för skolbarn. |
|
2. Språkbadsundervisningen – från teori till praktikKohderyhmä: 1-6 lk. opettajat Vi utgår från språkbadshandbokens temahelheter och presenterar hur man med hjälp av handbokens verktyg Språkliga mål och innehåll, Skrivstöd för olika texttyper och Läskraft blir lärkraft förverkligar temaundervisning. Målet är att skapa effektiv språkbadsundervisning som grundar sig på språkbadsforskningen. Huone: Voltaire (M127) |
|
Työpajan pitäjät: Ann-Sofi Pitkänen och Merja Auramo Ann-Sofi Pitkänen är rektor och Merja Auramo är speciallärare vid språkbadsskolan Leppätien koulu i Sibbo. De har båda lång erfarenhet av språkbad och har under läsåret 2021–2022 arbetat med språkbadshandboken Avaimia toimivaan kielikylpyopetukseen – Matka monikieliseksi sankariksi, som ska fungera som ett praktiskt arbetsredskap för språkbadslärare och beslutsfattare. |
|
3. Hur stödja elever i språkbad?Kohderyhmä: 1-6 lk. opettajat Under workshoppen kommer vi att gå igenom hur vi kan stödja alla elever på bästa sätt, samt hur man kan samarbeta med skolans andra lärare och personal kring stödåtgärder. Osallistujamäärä: max 30 osallistujaa Huone: Saussure (M128) |
|
Työpajan pitäjä: Mira Tallgård Mira Tallgård arbetar som speciallärare och biträdande rektor i Språkbadsskolan i Jakobstad. Hon har jobbat med språkbad i närmare 30 år, dels som klasslärare och speciallärare i Helsingfors och Jakobstad och dels som projektchef vid Vasa universitet. Hon har också varit med och bearbetat kapitlet om språkbad i de nationella läroplansgrunderna. |
|
4. Språkligt innehåll i ämnesundervisningenKohderyhmä: 7-9 lk. aineenopettajat Gula kort som ett sätt att synliggöra språket och språkliga mål i ämnesundervisningen i årskurs 7–9. Vi bekantar oss med språkkort som metod och tar fram språkkort som lämpar sig för undervisningen i dina egna ämnen. Du får hjälp med att formulera språkliga mål som kan lyftas fram i din undervisning. Osallistujamäär: max 25 osallistujaa Huone: Westermarck (C101) |
|
Työpajan pitäjä: Anna Aaltonen Anna Aaltonen, FM, är lektor i biologi och geografi, ämneslärare i språkbad och språkbadskoordinator vid Lauttasaaren yhteiskoulu i Helsingfors. Har jobbat med språkbad på svenska sedan 2007 och CLIL-engelska sedan 2021. |
|
5. Flerspråkig pedagogik och digitala läromedelKohderyhmä: 4-9 lk. opettajat Workshopen kommer att diskutera varför flerspråkig pedagogik är nyttigt. Ytterligare kommer deltagarna att få idéer om hur man använder t.ex. en flerspråkig, digital lärmiljö för att stödja lärande. I praktiken experimenterar vi med Binogis lärplattform och blir bekanta med den som lärares verktyg. Osallustujamäärä: max 20 osallistujaa Huone: Processen |
|
Työpajan pitäjä: Jenni Alisaari Jenni Alisaari är universitetslärare vid Åbo Akademi, senior researcher vid INVEST, Åbo universitet, och forskar i flerspråkighet och flerspråkig pedagogik. |
Sessio II
Keskiviikko 28.9.2022 klo. 14.45-16.00
1. Nu ska vi leka!Kohderyhmä: varhaiskasvatuksen, esikoulun ja luokkien 1-3 opettajat KOM och lär dig språk genom lek! I denna workshop får du bekanta dig med nya lekar och spel som lämpar sig för språkinlärning. Alla aktiviteter har blivit testade med elever i årskurs 1–2, men passar lika bra för både yngre och äldre. I workshoppen går vi igenom ”Elevernas top 10” -lekar. Kom och lek med öppet sinne och lekfull attityd! Osallistujamäärä: max 25 osallistujaa Huone: Westermarck (C101) |
|
|
|
Työpajan pitäjät: Sanna Sova och Anita Zenger |
|
2. Språkbadsundervisningen – från teori till praktikKohderyhmä: 1-6 lk. opettajat Vi utgår från språkbadshandbokens temahelheter och presenterar hur man med hjälp av handbokens verktyg Språkliga mål och innehåll, Skrivstöd för olika texttyper och Läskraft blir lärkraft förverkligar temaundervisning. Målet är att skapa effektiv språkbadsundervisning som grundar sig på språkbadsforskningen. Huone: Voltaire (M127) |
|
Työpajan pitäjät: Ann-Sofi Pitkänen och Merja Auramo Ann-Sofi Pitkänen är rektor och Merja Auramo är speciallärare vid språkbadsskolan Leppätien koulu i Sibbo. De har båda lång erfarenhet av språkbad och har under läsåret 2021–2022 arbetat med språkbadshandboken Avaimia toimivaan kielikylpyopetukseen – Matka monikieliseksi sankariksi, som ska fungera som ett praktiskt arbetsredskap för språkbadslärare och beslutsfattare. |
|
3. Digiä kielten tunneille (lähes) ilman valmisteluaKohderyhmä: 2–9 lk. opettajat Esittelen helppokäyttöisiä, selainpohjaisia sovelluksia, joilla voi lisätä oppituntien interaktiivisuutta, innostaa osallistumaan ja saada hiljaisemmatkin oppilaat mukaan. Sovellusten käyttö vaatii opettajalta hyvin vähän tai ei lainkaan ennakkovalmisteluja, eikä oppilaiden tarvitse ladata sovelluksia tai kirjautua. Työpajan vinkit on laadittu sisältö edellä, ja perustelen, kuinka eri tehtävät hyödyttävät kielen opiskelussa. Näytän runsaasti esimerkkejä sovellusten käytöstä omilta oppitunneiltani. Vinkit toimivat yhtä lailla tabletilla, puhelimella tai läppärillä. Tämä työpaja järjestetään suomeksi. Huone: Saussure (M128) |
|
Työpajan pitäjä: Anni Lintuaho Anni Lintuaho on koulutukseltaan luokanopettaja ja on työskennellyt vuodesta 2012 Puolalan koulussa saksan kieliluokkien opettajana. Hän opettaa eri oppiaineita saksaksi ja suomeksi CLIL-menetelmää käyttäen, pääosin 3.–6.-luokkia. Lisäksi hän opettaa saksaa A2- ja B2-kielenä yhtenäiskoulussa. |
4. Digitalt språkbadslärarrum som arbetsredskapKohderyhmä: 7-9 lk. aineenopettajat Google Classroom som arbetsredskap i planeringen av ämnesövergripande undervisning i årskurs 7–9. Under workshopen presenteras ett digitalt klassrum som används av samtliga språkbadslärare vid Lauttasaaren yhteiskoulu. Fokus ligger på organiseringen av arbetet och innehållet. Vi planerar även uppgifter med språkligt innehåll som lämpar sig för undervisningen i dina egna ämnen. Osallistujamäär: max 25 osallistujaa Huone: Simone Weil (M134) |
|
Työpajan pitäjä: Anna Aaltonen Anna Aaltonen, FM, är lektor i biologi och geografi, ämneslärare i språkbad och språkbadskoordinator vid Lauttasaaren yhteiskoulu i Helsingfors. Har jobbat med språkbad på svenska sedan 2007 och CLIL-engelska sedan 2021. |
|
5. Flerspråkig pedagogik och digitala läromedelKohderyhmä: 4-9 lk. opettajat Workshopen kommer att diskutera varför flerspråkig pedagogik är nyttigt. Ytterligare kommer deltagarna att få idéer om hur man använder t.ex. en flerspråkig, digital lärmiljö för att stödja lärande. I praktiken experimenterar vi med Binogis lärplattform och blir bekanta med den som lärares verktyg. Osallustujamäärä: max 20 osallistujaa Huone: Processen |
|
Työpajan pitäjä: Jenni Alisaari Jenni Alisaari är universitetslärare vid Åbo Akademi, senior researcher vid INVEST, Åbo universitet, och forskar i flerspråkighet och flerspråkig pedagogik. |