Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Yrsa Neuman valittu uudeksi Åbo Akademin kirjaston ylikirjastonhoitajaksi

Åbo Akademin hallitus on valinnut Åbo Akademin kirjaston ylikirjastonhoitajaksi filosofian tohtori Yrsa Neumanin.

Yrsa Neumanin muotokuva
Yrsa Neuman. Valokuvaaja: Heidi Honga

Neuman aloitti uudessa tehtävässään maanantaina 16. elokuuta 2021. Hän on aiemmin toiminut muun muassa filosofian opettajana ja tutkijana Åbo Akademissa, kuraattorina ja tutkijana Helsingin yliopiston Von Wright – Wittgenstein -arkistossa sekä johtavana avoimen tieteen koordinaattorina Åbo Akademin kirjastossa.

– Åbo Akademin kirjasto on moniulotteinen organisaatio, jonka ammattitaitoiset työntekijät tukevat Åbo Akademin henkilöstöä ja opiskelijoita näiden tehtävissä ja tutkimustyössä. Kirjasto on myös julkinen tieteellinen kirjasto, ja sillä on tärkeä kansallinen tehtävä vapaakappalekirjastona, Neuman toteaa.

Åbo Akademin kirjasto aloitti toimintansa vuonna 1919 ja sai samana vuonna vapaakappaleoikeuden, jonka ansiosta kirjastolla on lähes täydellinen suomalaisten painotuotteiden kokoelma.

– Kirjasto hallinnoi valtavaa kulttuuriperintöä, johon kuuluu arvokkaita vanhoja kirjoja ja arkistomateriaalia, kuten kuvia ja käsikirjoituksia. Kokoelma on sekä kansallisesti että kansainvälisesti merkittävä. Pidän suurena kunniana, että saan olla osa tätä vaikuttavaa organisaatiota, Neuman sanoo.

Yrsa Neumanin kuva: https://www.abo.fi/wp-content/uploads/2021/08/Yrsa-Neuman-fotograf-Heidi-Honga-rotated.jpg

Lisätietoja:
Ylikirjastonhoitaja, Åbo Akademin kirjasto