Kirjoita tähän hakemasi!

Ajankohtaista

Vuoden 2022 Per Brahe -palkinto vanhemmalle yliopistonlehtori Jessica Hembergille

Åbo Akademin säätiö jakaa vanhemmalle yliopistonlehtori Jessica Hembergille vuoden 2022 Per Brahe -palkinnon. Palkintosumma 12 000 euroa suunnataan vuosittain lupaavalle tutkijalle, jonka jatkuva yhteys Åbo Akademihin on toivottavaa. Palkintojenjako pidettiin Åbo Akademin valtuuskunnan syyskokouksen yhteydessä 14. joulukuuta.

TtT, dosentti Jessica Hemberg (s. 1980, Uusikaarlepyy) on työskennellyt vuodesta 2015 terveystieteiden vanhempana yliopistonlehtorina Åbo Akademin Vaasan yksikössä. Vuonna 2019 Hembergille myönnettiin dosentin arvonimi hoitotieteen alalta. Hän on terveystieteiden didaktiikan opettajien pedagogisten opintojen aineen johtaja sekä hoito- ja sosiaalijohtamisen aineen johtaja. Hembergin tieteelliseen tuotantoon kuuluu noin 50 kansainvälisesti tunnustetuissa aikakauslehdissä julkaistua artikkelia.

Jessica Hemberg

– Tutkimukseni keskittyy terveyden edistämiseen sekä terveyden ja kärsimyksen ymmärryksen syventämiseen eri ikäryhmissä, terveydenhuollon eettisiin ja eksistentiaalisiin kysymyksiin sekä eettiseen johtamiseen. Tuntuu todella hienolta, että saan tällä tavoin kiitosta ja että panostukseni terveys- ja hoitotieteellisen tutkimukseen saa tunnustusta. Olen äärimmäisen iloinen ja kiitollinen palkinnosta ja odotan innolla, että voin luoda uusia tutkimustuloksia minulle niin tärkeällä tieteenalalla. Tällä hetkellä johdan muun muassa laajempaa tutkimusprojektia nuorten yksinäisyydestä ja hyvinvoinnista suomenruotsalaisten keskuudessa. Johdan myös uutta projektia eettisestä stressistä vanhustenhuollossa. Tällainen stressi on valitettavasti yleistynyt, Hemberg sanoo.

Hembergillä on myös kokemusta kliinisestä hoitotyöstä ja hän on työskennellyt hoitotyön opettajana ammattikorkeakoulu Noviassa. Lisäksi hän syventänyt asiantuntemustaan muun muassa verkko-oppimisesta, työterveyshuollosta, psykologiasta, korkeakoulupedagogiikasta ja kasvatusjohtamisesta.

Åbo Akademin kasvatus- ja hyvinvointialojen tiedekunta ehdotti Hembergiä Per Brahe -palkinnon saajaksi seuraavalla perustelulla: ”Kaiken kaikkiaan Hemberg osoittaa erittäin korkeaa tutkimustoimintaa, vaikka hänen tohtorin väitöksestään on kulunut suhteellisen vähän aikaa. Hänellä on hyvät edellytykset jatkaa vahvaa tutkijanuraa alallaan.” Lisäksi korostetaan, että hän ”on tutkimustyöllään tuottanut ja tuottaa edelleen erittäin ajankohtaista ja yhteiskunnallisesti merkittävää tutkimustietoa ja myötävaikuttaa terveystieteiden jatkokoulutukseen”.

– Dosentti Jessica Hemberg on vuoden 2015 väitöstutkimuksestaan lähtien panostanut määrätietoisesti hoitotieteen tutkimukseen ja julkaissut erityisen aktiivisesti kansainvälisissä tieteellisissä julkaisuissa. Hemberg on tehokas tutkija, jolla on suuri intohimo osallistua terveystieteiden kehittämiseen, sanoo terveystieteiden professori Lisbeth Fagerström Åbo Akademista.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Jessica Hemberg