Miten maailman kehittynein käyttäjäkokemusten mittauslaboratorio syntyi juuri Åbo Akademin alaisuuteen Vaasaan?
Experience Labin juuret ovat toimittajakoulutuksessa, joka alkoi Vaasan Åbo Akademissa 1990-luvun alussa. Ymmärsimme jo varhaisessa vaiheessa, että media-ala digitalisoituu, ja että kehitys tulee olemaan vahvasti vuorovaikutteista.
Mutta mitä tehdä tällaisella huomiolla, kun aihealueesta ei ole tutkimustietoa eikä valmiita teknisiä keinoja käyttäjäkokemusten mittaamiseksi löydy? Silloin tietoaukkojen täyttämiseksi täytyy kehittää ihan oma laboratorio. Lisäksi tarvitaan läheistä yhteistyötä mittausvarusteita toimittavien yritysten kanssa, jotta hankittavat silmänliikekamerat ja EEG-laitteet todellakin mittaavat oikeita asioita.
Laboratorion ensimmäinen versio näki päivänvalon heti vuosituhannen vaihteen jälkeen. Samassa rytäkässä meistä tuli Åbo Akademin erillinen yksikkö nimeltään Mediacity. Siihen aikaan teimme paljon tv-tuotantoa, minkä loputtua aloimme kutsua itseämme Experience Labiksi.
Vuosien aikana laboratorio on kehittynyt ja osittain muuttanut suuntaansakin, mutta käyttäjäkokemusten mittaaminen on edelleen toimintamme ydin. Yhteen aikaan testasimme suuren osan kaikista uusista suomalaisista elokuvista nähdäksemme, miten yleisö ottaa ne vastaan. Nykyään taas suurin osa ajastamme kuluu erilaisiin tutkimusprojekteihin.
Koska synnyimme yliopiston kylkeen, on työmme perustunut alusta alkaen vahvasti tieteellisyyteen. Emme silti koskaan ole juuttuneet vain yhteen tieteenalaan. Päinvastoin olemme toimineet edelläkävijänä ja tuoneet yhteen erilaisia tieteenhaaroja neuropsykologiasta tietojenkäsittelyyn.
Olemme myös alusta alkaen tehneet tiivistä yhteistyötä elinkeinoelämän kanssa ja myyneet palveluitamme ulkopuolisille. Itse asiassa se on ollut vaatimuksena alusta alkaen, jotta yliopistolla olisi varaa rahoittaa modernit ja kehittyneet tarvikkeet, joiden avulla me työtämme teemme.