Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa Vaasassa on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus opiskella luokanopettajaksi tai varhaiskasvatuksen opettajaksi ja samalla erikoistua kielikylpyopetukseen. Vastaavanlaisia kielikylvyn opettajankoulutusohjelmia ei löydy muualta Suomesta tai edes Pohjoismaista.
Sisäänottoja koulutusohjelmiin on jo ollut muutaman vuoden ajan. Opiskelijoiden joukkoon kuuluvat ensimmäistä vuotta kielikylvyn luokanopettajan koulutusohjelmassa opiskeleva espoolainen Abdirahman Sugulle sekä toista vuotta kielikylvyn varhaiskasvatuksen opettajan koulutusohjelmassa opiskeleva vaasalainen Fiona Fors.
Nämä opiskelijat päätyivät koulutusohjelmiin eri reittien kautta. Abdirahman löysi kielikylvyn luokanopettajan koulutusohjelman sattumalta ja on hyvin tyytyväinen siihen:
- Olin kiinnostunut luokanopettajan koulutuksesta ja hain myös Helsinkiin ja Turkuun. Etsiessäni luokanopettajan koulutuksia löysin tämän kielikylvyn luokanopettajan koulutusohjelman ja päätin hakea tännekin koska totesin, että se sopisi minulle mainiosti. Olin muutenkin ajatellut, että haluaisin opiskella ruotsia sivuaineena, ja sehän sisältyy tähän automaattisesti. Lisäksi minulla oli tarpeeksi hyvä ruotsin arvosana ylioppilastutkinnossa, joten en edes tarvinnut osallistua kielikokeeseen.
Myös Fiona on kiinnostunut kielistä ja kielten opettamisesta. Hän kiinnostui kielikylvyn varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksesta, kun hän välivuotenaan työskenteli esiopetuksessa ruotsin kielen kielikylvyssä:
- Siellä oli vaan niin mielenkiintoista nähdä, miten lapset oppivat ruotsin kieltä. Se antaa itselle niin paljon, kun näkee lasten ilon, kun he oppivat kieltä, Fiona sanoo.
Kielikylpyopettajan työssä tarvitaan hyviä kielitaitoja sekä ruotsin että suomen kielissä. Kielitaidot ovat siksi plussaa jo kielikylvyn opettajankoulutuksiin hakiessa, mutta ruotsin kieltä kehitetään myös opintojen aikana. Suurimmalla osalla opiskelijoista onkin suomenkielinen tausta.
Abdirahmanin äidinkieli on somali, mutta hän on syntynyt Suomessa ja on käynyt suomenkielisen koulun, joten suomi on hänelle kuin toinen äidinkieli. Ruotsia hän on oppinut koulussa ja ruotsinkielisessä varusmiespalvelussa.
- Opintojen alussa minua jännitti, miten pärjään ruotsin kielen kanssa, mutta hyvin olen pärjännyt. Ymmärrän melkein kaiken ja ainoa mikä on tuottanut hieman haastetta, on tekstin tuottaminen ruotsiksi, Abdirahman sanoo.
Fionallakin on useita kieliä taustalla. Hän on käyttänyt enimmäkseen suomea kotona, on itse käynyt ruotsin kielen kielikylvyn ja käyttänyt ruotsia paljon myös sukulaisten ja kavereiden kanssa.
- Minulla on aina ollut ruotsinkielisiä kavereita ja kielikylpyopetuksen kautta sain kehittää sekä ruotsin että suomen kieliä. Lisäksi olen ollut englanninkielisessä päiväkodissa, Fiona sanoo.
Koulutusohjelmiin sisältyvät monikielisyyden kurssit antavat myös muita hyviä eväitä nykypäivän moninaiseen koulumaailmaan.
- Opintojemme kautta opimme paremmin ymmärtämään ja tukemaan lapsia, joilla on erilaisia kieli- ja kulttuuritaustoita, Fiona sanoo.
- Olen itsekin monikielinen, ja opintojen kautta olen ruvennut miettimään omaa monikielisyyttäni ihan uudella tavalla, Abdirahman toteaa.
Molemmat ovat viihtyneet hyvin Åbo Akademissa:
- Täällä on ihan superkivaa! Viihdyn tosi hyvin, Fiona sanoo.
Abdirahman on samaa mieltä:
- Olen pitänyt opiskelusta tosi paljon ja kaikki järjestelyt ovat toimineet hyvin meillä ensimmäisen vuoden opiskelijoilla tänä syksynä. Kampusalue on hieno ja kaikki opettajat, tutorit ja luokkakaverit ovat oikein mukavia, Abdirahman sanoo.
Abdirahmanille Vaasa oli täysin uusi kaupunki, ja hän on viihtynyt mainiosti:
- Kaupunki on tosi hieno ja kaikki palvelut ovat lähellä, kaupunki on hyvin opiskelijaystävällinen. Täällä aurinko paistaa usein ja rantamaisemat ovat kauniit, Abdirahman hymyilee.
Kielikylvyn koulutusohjelmat antavat laajat työllistymismahdollisuudet valmistumisen jälkeen. Kielikylvyn luokanopettajan koulutusohjelmasta valmistunut voi toimia luokanopettajana, kielikylpyluokanopettajana, ruotsin kielen aineenopettajana suomenkielisessä perusopetuksessa tai vaikka suunnata tutkijan uralle. Kielikylvyn varhaiskasvatuksen opettajan koulutusohjelmasta valmistunut voi toimia kielikylpypäiväkodin lisäksi myös tavallisessa päiväkodissa, perhepäiväkodissa tai esiopetusta antavana opettajana peruskoulussa. Juuri tällaisiin tehtäviin opiskelijat tähtäävätkin:
- Jos vaan on mahdollista, niin haluaisin työskennellä tulevaisuudessa kielikylvyn luokanopettajana, tai sitten esimerkiksi opetusministeriössä kieliin liittyvissä tehtävissä, Abdirahman sanoo.
- Haluaisin mieluiten työskennellä kielikylvyn esiopetuksessa tai päiväkodin johtajana, Fiona pohtii.
Koulutusohjelmiin hakemista harkitseville opiskelijoilla on yksimieliset terveiset:
- Pitää vain uskaltaa, kieliä ei tarvitse pelätä! Fiona sanoo.
- Tee se vaan, älä mieti kahta kertaa! Abdirahman lisää.
Seuraa kielikylvyn luokanopettajaksi opiskelevien opiskeluarkea heidän Instagram-profiilistaan -> kikyelamaa