Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

300 tutkijaa kokoontuu pohjoismaiseen yhteiskuntatieteellisen ympäristötutkimuksen konferenssiin Turkuun

Kestävyyskysymysten syvällinen ymmärtäminen ja ratkaiseminen tulevien sukupolvien elinvoiman turvaamiseksi edellyttävät luonnon- ja ihmistieteiden yhteistyötä.

Poikkitieteellinen tutkimus luo edellytyksiä ymmärtää ihmistoiminnan ympäristövaikutuksia ja kehittää innovatiivisia tapoja edistää kestävyyttä ja hyvinvointia niin paikallisesti kuin globaalistikin.

Pohjoismainen yhteiskuntatieteellisen ympäristötutkimuksen konferenssi NESS Nordic Environmental Social Science Conference järjestetään Turussa Åbo Akademin ja Turun yliopiston yhteistyönä. 300 tutkijaa kokoontuu Turkuun 4.–6.  kesäkuuta 2024 keskustelemaan ajankohtaisista kestävyyshaasteista.

– Monimutkaisten ympäristöongelmien ratkaisu vaatii niin eri tieteenalojen yhteistyötä kuin myös jatkuvaa yhteiskunnallista keskustelua ja kansalaisten osallistamista. Vain dialogin avulla voimme päästä yhteisymmärrykseen tavoitteista ja keinoista, ja kasvattaa siten mahdollisuuksia kestävyystavoitteiden saavuttamiseksi, sanoo Marko Joas, Åbo Akademin yhteiskuntasuhteista vastaava vararehtori.

– Odotan kovasti 300 aiheeseen perehtyneen tutkijan tapaamista! Konferenssin teema – kestävyystiedon yhteistuotanto – on teema, jota me Åbo Akademissa olemme jo pitkään työstäneet erityisesti monitieteisen merentutkimuksen piirissä. Konferenssin työryhmätyöskentelyyn perustuva formaatti suosii syvällisiä keskusteluja, mikä usein johtaa yhteisjulkaisuihin tai tutkimusrahoitushakemuksiin pohjoismaalaisissa tai eurooppalaisissa tutkijaporukoissa, kertoo Nina Tynkkynen, Åbo Akademin ympäristöpolitiikan professori ja konferenssin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja.

Konferenssin pääpuhujat ovat apulaisprofessori Josie Chambers Utrechtin yliopistosta, Dr. Jasper Montana Oxfordin yliopistosta; professori, Suomen ilmastopaneelin entinen puheenjohtaja Markku Ollikainen, apulaisprofessori Mikaela Vasstrøm Agderin ylopistosta, sekä professori Christina Voigt Oslon yliopistosta.

Konferenssin ohjelma sisältää myös työryhmätyöskentelyä. Työryhmissä käsitellään konferenssin teemaa eri näkökulmista ja pohditaan sitä, miten poikkitieteellinen ja eri toimijoita osallistava tutkimus voi edistää kestävyystiedon tehokkaampaa tuotantoa.

Tutustu konferenssin ohjelmaan täällä: ness2024.fi

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita osallistumaan konferenssiin torstaina 6.6. klo. 10–15 jolloin ohjelma keskittyy Åbo Akademin Arken -rakennukseen osoitteessa Tehtaankatu 2, Turku. Nina Tynkkynen ja Marko Joas kertovat mielellään enemmän konferenssin teemasta ja yhteiskuntatieteellisen ympäristötutkimuksen muodoista ja merkityksestä. Lue lisää torstain ohjelmasta täällä.

Lisätietoja:

Professori Nina Tynkkynen, järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, Åbo Akademi
nina.tynkkynen@abo.fi
+358 50 440 0406

Professori Marko Joas, yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta vastaava vararehtori, Åbo Akademi
marko.joas@abo.fi
+358 400 726 125