Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademi ja Folkhälsan strategiseen kumppanuuteen – keskiössä hyvinvointi ja terveys

Åbo Akademi ja Folkhälsan ovat solmineet sopimuksen strategisesta kumppanuudesta. Tavoitteena on edistää tutkimusta, kehitystä ja koulutusta hyödyntämällä molempien osapuolten kosketuspintaa ruotsin kieleen Suomessa.

Folkhälsanin vt. toimitusjohtaja Niklas Talling ja Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt allekirjoittivat sopimuksen tiistaina 10.9.2024 Helsingissä.

– Åbo Akademi ja Folkhälsan ovat molemmat merkittäviä ruotsinkielisiä toimijoita Suomessa. Strateginen kumppanuutemme on osa luonnollista kehitystä. Se juurruttaa olemassa olevaa yhteistyötä ja luo jatkuvuutta hyvinvointiin ja terveyteen keskittyville tuleville yhteishankkeille. Kumppanuus on hyvä esimerkki siitä, miten me Åbo Akademissa toteutamme uutta strategiaamme kantamalla erityistä vastuuta ruotsin kielestä Suomessa sekä kehittämällä strategisia kumppanuuksia, sanoo Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt.

– Folkhälsanin yksittäisissä hankkeissa ja yksiköissä on jo nyt tiivistä yhteistyötä Åbo Akademin kanssa. Strategisen kumppanuuden myötä haluamme syventää, laajentaa ja systematisoida organisaatioidemme välistä yhteistyötä. Uskomme, että voimme yhdessä luoda uutta terveyden ja hyvinvoinnin alalla, mikä edistää niin Folkhälsanin ja Åbo Akademin tavoitteita kuin Suomen kansanterveyttäkin, sanoo Samfundet Folkhälsanin vt. toimitusjohtaja Niklas Talling.

Folkhälsan och ÅA undertecknar samarbetsavtal
Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt ja Folkhälsanin vt. toimitusjohtaja Niklas Talling allekirjoittivat sopimuksen tiistaina 10.9.2024 Helsingissä. Kuva: Jonas Jernström

Kumppanuus syventää jo ennestään monipuolista yhteistyötä organisaatioiden välillä. Useissa Folkhälsanin ja Åbo Akademin yhteisissä hankkeissa on vuosien varrella keskitytty lasten ja nuorten terveyteen ja hyvinvointiin. Näin on myös käynnissä olevassa Nuorisotila verkossa -hankkeessa (Ungdomslokal online). Se on digitaalinen nuorisotalo, jonka tehtävänä on edistää ja vahvistaa nuorten mielenterveyttä tarjoamalla helposti saavutettavaa, avointa ja turvallista yhteisöllisyyttä verkossa. Discordissa toimivasta nuorisotilasta on tullut arvostettu kokoontumispaikka. Nuoriso-ohjaajien läsnäolo tekee foorumista turvallisen, ja osallistujat arvostavat mahdollisuutta keskustella tutun aikuisen kanssa, joka on tavoitettavissa aina nuorisotilan ollessa auki.

– Yhteistyö Åbo Akademin tutkijoiden kanssa on hedelmällistä. Tutkimustulokset auttavat meitä tunnistamaan ja määrittelemään, mikä työssämme on toimivaa ja vaikuttavaa nuorten turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta. Tulokset ovat vahvistaneet, että nuorisotilan toiminta on tärkeää, mikä auttaa meitä kehittämään toimintaamme edelleen, sanoo Folkhälsans förbund -järjestön Uudenmaan toiminnanjohtaja Malin von Koskull.

Åbo Akademin EduGaming-hankkeella on yhtymäkohtia Folkhälsanin digitaaliseen nuorisotoimintaan: verkkoyhteisöt ja niiden osallistujat otetaan mukaan tutkimaan nuorten identiteetin, viestinnän ja yhteistyön prosesseja ja heidän kokemuksensa asetetaan keskiöön tiedon tuottamiseksi yhdessä. Hanketta tehdään yhteistyössä myös Tampereen yliopiston kanssa.

– Yhteistyö Folkhälsanin, nuoriso-ohjaajien ja nuorten itsensä kanssa on ollut äärettömän arvokasta, ja olemme oppineet paljon siitä, miten digitaalinen nuorisotoiminta voi edistää nuorten hyvinvointia, kasvatusta ja oppimista. Odotamme innolla tulevaa yhteistyötä, sanoo Åbo Akademin kasvatustieteen apulaisprofessori Fredrik Rusk.

ÅA och Folkhälsan undertecknar samarbetsavtal.
Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt ja Folkhälsanin vt. toimitusjohtaja Niklas Talling. Kuva: Jonas Jernström

Lisätietoja:

Mikael Lindfelt, Åbo Akademin rehtori