Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi lanseerasi uuden strategian

Åbo Akademin uusi strategia on julkaistu. Strategiasivustollemme on listattu keskeisiä osa-alueita, joita haluamme parantaa tulevina vuosina. Niiden joukossa on erityinen vastuumme ruotsin kielestä Suomessa.

Strategia koskee vuosia 2025–2030 ja asettaa kunnianhimoisia tavoitteita useille yliopiston perustoiminta-alueille, kuten tutkimukselle, koulutukselle, monikielisyydelle ja kansainväliselle yhteistyölle, kestävyydelle sekä yhteiskuntavastuulle.

– Hallitus on hyväksynyt tämän kunnianhimoisen ja määrätietoisen strategian. Meillä on vakavia haasteita toimintamme kestävyyden suhteen, mutta strategia antaa meille välineitä tarttua niihin. Hallitus osoittaa suunnan, ja nyt meidän johdossa on ryhdyttävä organisoidusti ja järjestelmällisesti toimeen strategian toteuttamiseksi laajalla rintamalla, sanoo rehtori Mikael Lindfelt.

Åbo Akademin hallitus on määritellyt strategiassa yhdeksän konkreettista tavoitetta: esimerkiksi yliopiston taloudellisen tuloksen on oltava vuoteen 2030 mennessä selvästi positiivinen, sen on lisättävä tutkintojen suorittamista määräaikaan mennessä ja sillä on oltava vähintään kaksi yliopiston ulkopuolella tunnustettua tutkimuksen huippuyksikköä sekä lisäksi kahdeksan pitkäjänteistä ja strategista kumppanuutta uskottavien kumppaneiden kanssa. Akateemisessa työssä tulee edelleen keskittyä muun muassa ajattelun, puheen, opetuksen ja tutkimuksen vapauteen, joka kasvattaa aktiivista kansalaisuutta, sivistystä ja kriittistä ajattelua.

Strategiassa korostetaan myös yliopiston kielikäytäntöjä tarkentavaa identiteetin rakentamistyötä, rekrytointivaatimuksia, koulutustarjontaa ja tulkintoja vastuustamme ruotsin kielestä Suomessa.

– Se on yliopiston keskeisin ohjausasiakirja. Tavoitteena on vahvistaa elinvoimaisen ja laadukkaan koulutuksen ja tutkimuksen edellytyksiä pitkälle 2030-luvulle. Tämä edellyttää painopisteitä ja valintoja, jotka näkyvät strategiassa kuvatuissa tavoitetiloissa ja poluissa. Strategian tulee toimia ohjausasiakirjana organisaation kaikilla tasoilla, kaikessa toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Keskeisiä tavoitteita ovat yliopiston kielirajat ylittävän vetovoiman mitattavissa oleva lisääminen niin opiskelijoiden, tutkijoiden kuin asiantuntijoiden keskuudessa sekä toiminnan kehittämisen taloudellisten edellytysten selkeä vahvistaminen, sanoo hallituksen puheenjohtaja Dag Wallgren.

Strategiaan voi tutustua täällä: Åbo Akademin strategia (abo.fi)

Lisätietoja:
Mikael Lindfelt, Åbo Akademin rehtori