Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademi ottaa käyttöön uusia toimenpiteitä virustartunnan hillitsemiseksi – kaikki opetus siirtyy etäopetukseksi

Vallitsevan koronatilanteen takia Åbo Akademin kriisinhallintaryhmä päätti kokouksessaan 13.3.2020 seuraavista lisätoimenpiteistä virustartunnan hillitsemiseksi opiskelijoiden, henkilökunnan ja vierailijoiden keskuudessa.

Ensi viikolla Åbo Akademissa pidetään viikon mittainen opetustauko. Maanantaista 23.3. alkaen kaikki opetus tapahtuu etäopetuksena.

Kaikki tentit on peruttu lukuvuoden loppuun 31.7.2020. Kokeet järjestetään sen sijaan sellaisessa muodossa, että ne voi suorittaa etänä.

Tohtorinväitöstilaisuudet suljetaan yleisöltä 31.5.2020 asti. Väitöstilaisuuksia voi kuitenkin seurata verkossa.

– Opetus suorassa kontaktissa opiskelijoihin loppuu välittömästi maanantaina. Tulevalla viikolla pidämme tauon opetuksessa, jotta opettajat saisivat aikaa suunnitella, mutta sen jälkeen opetus jatkuu etäopetuksena, kertoo Mats Lindfelt, Åbo Akademin tutkimus- ja koulutuspalveluiden johtaja.

– Åbo Akademilla on useita digitalisia kokous- ja yhteistyötyökaluja, jotka sopivat hyvin etäopetukseen ja etäopiskeluun. Näitä työkaluja tulemme nyt hyödyntämään täydellä teholla. Tämä on poikkeuksellinen tilanne, mutta uskomme sen onnistuvan, kertoo Lindfelt.

Åbo Akademi käynnistää lisäksi valmistelut vaihto-oppilaidensa ja ulkomailla harjoittelussa olevien kotiin kutsumiseksi. Tässä vaiheessa ketään ei myöskään lähetetä ulkomaille vaihtoon tai harjoitteluun.

Åbo Akademin kirjaston lukusalit suljetaan. Kirjaston lainauspalvelu jatkaa kuitenkin tietyin rajoituksin.

– Åbo Akademin valmius koronaviruksen varalle rakentuu kansallisille päätöksille ja suosituksille. Seuraamme tarkasti koronaviruksen leviämisen kehittymistä ja kannamme vastuumme tartunnan minimoimiseksi, sanoo vararehtori Stefan Willför, joka on Åbo Akademin kriisinhallintaryhmän puheenjohtaja.

Åbo Akademin henkilökuntaa ja opiskelijoita koskevat määräykset (ruotsiksi):

Lisätietoja antavat:

Stefan Willför, vararehtori, Åbo Akademin kriisinhallintaryhmän puheenjohtaja