Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Krishna Kanhaiya
Krishna Kanhaiya. Kuva: Johanna Bruun

M.Sc., tohtorikoulutettava Krishna Kanhaiyalle on myönnetty Åbo Akademin alumniyhdistyksen, Åbo Akademis Alumnerin tutkijapalkinto. Alumniyhdistyksen 5 000 euron tutkijapalkinto ojennettiin Kanhaiyalle alumniyhdistyksen Brahebalen-juhlassa lauantaina 27. tammikuuta 2018.

Krishna Kanhaiya on syntynyt 1987 Intiassa. Hän suoritti tietojenkäsittelytieteen kandidaatin tutkinnon ja bioinformatiikan maisterin tutkinnon kotimaassaan, ja aloitti vuonna 2015 tohtorikoulutuksen Åbo Akademin ja Turun tietotekniikan tutkimus- ja koulutuskeskuksen (TUCS) Computational Biomodeling (Combio) -laboratoriossa. Kanhaiya on jo julkaissut kuusi referee-menettelyssä tarkastettua artikkelia, josta yksi on palkittu alan palkinnolla, ja toinen on julkaistu arvostetussa tieteellisessä julkaisussa Nature Scientific Reports.

Tohtorityössään Kanhaiya yhdistää tietojenkäsittelytieteen, bioinformatiikan ja biolääketieteen. Lyhyesti kuvattuna tutkimuksen päämääränä on kehittää laskentatyökalu helpottamaan uusien lääkkeiden, erityisesti syöpälääkkeiden, koostamisen. Uusi laskentamenetelmä avaa mahdollisuuksia kohdistettujen ja tehokkaampien syöpähoitojen kehittämiselle. Tutkimus kohdistuu erityisesti tiettyjen proteiinien vuorovaikutukseen rinta-, haima- ja munasarjasyövän yhteydessä. Tutkimuksessaan Kanhaiya käyttää jo käytössä olevia lääkkeitä, ja kehittää tarkistusteoriaa, jonka avulla olemassa olevia lääkkeitä voidaan kehittää käyttäväksi tehokkaammalla tavalla.

Kanhaiyan odotetaan väittelevän keväällä 2019. Hänen ohjaajansa, Åbo Akademin tietojenkäsittelytieteen professori Ion Petre, kuvailee Kanhaiyaa parhaimmaksi tutkijakoulutettavaksi pitkään aikaan.

Brahebalen-juhla kokosi tänä vuonna yhteen noin 200 entistä Åbo Akademin opiskelijaa. Alumniyhdistys Åbo Akademis Alumner järjestää Brahebalen-juhlan joka toinen vuosi.

Lisätietoja:

Palkinnonsaaja Krishna Kanhaiya on tavoitettavissa:
Puhelimitse: +358 46 542 3024
Sähköpostitse: krishna.kanhaiya@abo.fi

Krishna Kanhaiyan kuva on ladattavissa osoitteessa:

Puheenjohtaja, Åbo Akademis Alumner:
Tom Westerén
Puhelin: +358 40 519 0885

Lisätietoja Åbo Akademin alumnitoiminnasta.

Ystävällisin terveisin,
Mia Henriksson