Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademin hakijamäärä nousi toisena perättäisenä vuonna

Hakuaika kandidaatti- ja maisterikoulutuksiin päättyi eilen, keskiviikkona 3. huhtikuuta. Tänä vuonna Åbo Akademiin haki 2 811 henkilöä. Vuonna 2018 hakijoita oli 2 756 henkilöä. Myös ensisijaishakijoiden määrä nousi hieman, 1 444 henkilöstä vuonna 2018, 1 484 henkilöön vuonna 2019. Tämän vuoden hakijamäärät ovat vielä alustavia ja voivat muuttua.

Hakijamäärä kasvanut monen oppiaineen kohdalla, esimerkkeinä näistä tietotekniikka, kemiantekniikka, sosiaalitieteet ja luokanopettajakoulutus.

– Minua ilahduttaa erityisesti ensihakijoiden määrän nousu sekä kemiantekniikkaan, että luonnontieteisiin. Kaikkiaan voidaan todeta, että suurimmalla osalla koulutuksistamme menee hyvin. Teologian palautuminen viime vuoden heikon tuloksen jälkeen on myös erittäin hyvä uutinen, sanoo Gurli-Maria Gardberg, Åbo Akademin opiskelijapalveluiden päällikkö.

Suurin hakijamäärä oli kauppatieteen koulutuksella, 786 hakijaa. Seuraavaksi suurin hakijamäärä oli psykologian koulutuksella, 300 hakijaa. Kolmannelta sijalta löytyy Turussa annettava valtiotieteen koulutus, 283 hakijaa. Myös luokanopettajakoulutuksen kokonaishakijamäära kasvoi 239 hakijaan.

Aloituspaikkoihin suhteutettuna suurin hakupaine oli psykologian, kauppatieteiden ja logopedian koulutuslinjoilla. Suurin prosentuaalinen kasvu oli teologian koulutuslinjalla, jonka hakijamäärä kaksinkertaistui viime vuoteen verrattuna.

Lisätietoja antaa:
Åbo Akademin opiskelijapalveluiden päällikkö