Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademin kauppakorkeakoulu sai arvostetun kansainvälisen laatuleiman

Kansainvälinen laatujärjestö AACSB (Association to Advance Collegiate Schools of Business) on myöntänyt akkreditoinnin Åbo Akademin kauppakorkeakoululle.

AACSB-akkreditointia pidetään yhtenä merkittävimmistä kansainvälisistä laatuleimoista, jonka kauppakorkeakoulu voi saada.

– Se on todiste huippuosaamisesta koulutuksen, tutkimuksen ja yhteistyön saralla, ja olemme erittäin iloisia ja ylpeitä siitä, että voimme lukea itsemme maailman AACSB-akkreditoituihin kauppakorkeakouluihin, sanoo Åbo Akademin yhteiskuntatieteiden, kauppatieteiden ja oikeustieteiden tiedekunnan dekaani Malin Brännback.

AACSB-akkreditointiprosessi on hyvin perusteellinen ja kestää useita vuosia. Kauppakorkeakoulua on arvioitu 15 kansainvälisen standardin perusteella. Arviointi on koskenut koko toimintaa, aina koulutuksesta ja opiskeluympäristöstä tutkimukseen ja yhteistyöhön asti.

Arvioinnin ovat suorittaneet muiden kauppakorkeakoulujen rehtorit ja dekaanit useasta maasta. He ovat arvioineet, onko korkeakoululla tarvittavat resurssit ja prosessit, jotta se voi antaa opiskelijoille korkealaatuista ja innovatiivista koulutusta aina kandidaattitasolta tohtorikoulutukseen asti.

– Åbo Akademin kauppakorkeakoulu tarvitsee akkreditointia muun muassa silloin, kun solmimme kansainvälisiä yhteistyö- ja vaihtosopimuksia ja rekrytoimme ulkomaalaisia opiskelijoita ja henkilökuntaa. Se on laatuleima myös kandidaateillemme, maistereillemme ja tohtoreillemme, jotka tahtovat panostaa kansainväliseen uraan. Ja koska kauppatieteiden koulutus on Suomessa kauttaaltaan erittäin korkeatasoista, akkreditoinnilla on suuri merkitys myös kansalliselle kilpailukyvyllemme, kertoo professori ja kauppakorkeakoulun aineklusterivastaava Wilhelm Barner-Rasmussen.

Alle kuusi prosenttia maailman noin 16 000 kauppakorkeakoulusta on AACSB-akkreditoituja. Åbo Akademin kauppakorkeakoulusta tuli seitsemäs AACSB-akkreditoitu kauppakorkeakoulu Suomessa, jossa monen muun kauppakorkeakoulun akkreditointiprosessi on vielä kesken.

– Tärkeää on myös matka, jonka olemme kulkeneet päästäksemme tähän pisteeseen. Akkreditoinnin taustalla on paljon pitkäjänteistä ja järjestelmällistä työtä koulutuksen, tutkimuksen ja yhteistyön kehittämiseksi ja niiden laadun parantamiseksi. On sekä henkilökunnan että opiskelijoiden vankan sitoutumisen ansiota, että tämä akkreditointi oli mahdollista, Malin Brännback toteaa.

Brännbackin mukaan Åbo Akademin kauppakorkeakoulua leimaa se, että se on yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan yksikkö. Turussa lokakuussa 2022 vieraillut tarkastajadelegaatio arvosti myös sitä, miten hyvin kauppakorkeakoulu oli muuttanut pienuutensa todelliseksi voimaksi.

– Arvioijat olivat vaikuttuneita siitä, miten otamme opiskelijat mukaan päätöksentekoon, sekä Åbo Akademissa vallitsevasta luottamuksellisesta ja avoimesta ilmapiiristä, Brännback kertoo.

AACBS:n mediatiedote akkreditoinnista on luettavissa täällä (englanniksi).

Yhteystiedot:

Malin Brännback, dekaani, yhteiskuntatieteiden, kauppatieteiden ja oikeustieteiden tiedekunta, Åbo Akademi
malin.brannback@abo.fi

Wilhelm Barner-Rasmussen, professori, aineklusterivastaava, Åbo Akademin kauppakorkeakoulu
wilhelm.barner-rasmussen@abo.fi