Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademin uusi hallitus valittu – Peter Essen ja Yacine Samb uusia yliopiston ulkopuolisia hallituksen jäseniä

Åbo Akademin yliopistokollegio on vahvistanut hallituksen kokoonpanon vuosiksi 2021–2022. Hallitus on yliopiston ylin päättävä elin, joka koostuu 10 jäsenestä. Jäsenistä kuusi edustaa yliopistoa ja neljä on yliopiston ulkopuolelta.

Yliopistokollegio valitsi kokouksessaan hallitukseen kaksi uutta yliopiston ulkopuolista jäsentä, jotka ovat Peter Essen ja Yacine Samb.

Yacine Samb

Yacine Samb (s. 1985) on suorittanut BBA-tutkinnon Tampereen ammattikorkeakoulussa sekä Executive MBA-tutkinnon Aalto-yliopistossa. Hän toimii Googlen Pohjois-Euroopan kasvumarkkinoinnin johtajana sekä vastaa Pohjois-Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueen moninaisuus-, yhdenvertaisuus- ja osallisuusasioista. Samb työskentelee digimurroksen parissa, ja hänellä on kokemusta myös johdon koulutuksen ja mentoroinnin alalta. Hän haluaa tuoda esiin kulttuurisen moninaisuuden mahdollisuuksia. Samb on saanut useita tunnustuksia johtajuudestaan.

Peter Essen

Peter Essen (s. 1956) on valmistunut kemistiksi Åbo Akademista. Hänellä on pitkäaikainen kokemus yritysjohdon tehtävistä Bayerin lääketehtaassa Turussa, ja hänen roolinsa Bayerin Turun yksikön menestystarinassa on keskeinen. Essen on ollut aktiivisesti mukana yliopistollisissa hankkeissa. Hän on toiminut pitkään molekyylibiotieteiden, lääketutkimuksen ja diagnostiikan kehityksen edistämiseksi Turun seudulla yhteistyössä yritysten, alueellisten toimijoiden ja yliopistojen kanssa.

– Haluamme toivottaa Essenin ja Sambin lämpimästi tervetulleiksi. He tuovat mukanaan uusia näkökulmia ja kokemusta, jotka tukevat sekä Åbo Akademin strategista kehitystä, että pyrkimyksiämme moninaisuuden, osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja kestävyyden lisäämiseksi. Sambin ja Essenin tausta ja kokemus yritysmaailmasta sopivat erinomaisesti myös Åbo Akademin strategisiin tutkimusprofiileihin, sanoo yliopistokollegion puheenjohtaja Ronald Österbacka.

Åbo Akademin ulkopuolisina hallituksen jäseninä jatkavat Ruotsin yliopisto- ja korkeakoululiiton pääsihteeri, neurotieteen professori Marita Hilliges sekä Helsingin yliopiston emerituskansleri ja emeritusrehtori Thomas Wilhelmsson, joka on toiminut samassa yliopistossa myös siviili- ja kauppaoikeuden professorina.

Åbo Akademin professoreita uudessa hallituksessa edustavat liiketalouden, erityisesti kansainvälisen yritystoiminnan professori Malin Brännback ja teollisuustalouden professori Kim Wikström.

Tutkijoita, opettajia ja muuta henkilöstöä hallituksessa edustavat pedagogisen johtamisen yliopisto-opettaja Janne Elo, ja Åbo Akademin Elinikäisen oppimisen keskuksen koulutuspäällikkö Majlen Saarinen.

Opiskelijoita edustavat kansainvälisen oikeuden opiskelija Patrick Schubert ja kansantaloustieteen opiskelija Richard Printz.

Lisätietoja:

Ronald Österbacka, Åbo Akademin yliopistokollegion puheenjohtaja, fysiikan professori
puhelin: +358 50 409 6423
sähköposti: ronald.osterbacka@abo.fi