Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Åbo Akademin uusi tutkimuskeskus ratkoo merten viheliäisiä ongelmia

Åbo Akademihin on vastikään perustettu uusi Kestävän meritieteen keskus. Centre for Sustainable Ocean Science (SOS) järjestää avajaisensa 10.–11. syyskuuta Turussa. Tapahtumassa käsitellään poikkitieteelliseen tutkimukseen ja kestävyyssiirtymiin liittyviä kysymyksiä ja tuodaan yhteen näkökulmia eri yhteiskunnallisilta, tieteellisiltä ja taiteellisilta aloilta.

Anna Törnroos-Remes (t.v.), direktör för SOS och biträdande professor i miljö- och marinbiologi vid Åbo Akademi och Nina Tynkkynen, biträdande direktör för SOS och professor i miljöstyrning och policy vid Åbo Akademi
Anna Törnroos-Remes, SOS:n johtaja ja ÅA:n ympäristö- ja meribiologian apulaisprofessori & Nina Tynkkynen, SOS:n varajohtaja ja ÅA:n ympäristöhallinnon ja -politiikan professori. Kuva: Linda Svarfvar

Kamppailemme luontokadon, ilmastonmuutoksen ja saastumisen muodostaman kolmoiskriisin kanssa. Merentutkimusta tarvitaan kipeästi, sillä parempi ymmärrys meriluonnon monimuotoisuuteen kohdistuvista paineista ja muutoksista on keskeistä yhteiskunnan pyrkiessä kohti kestävämpää tulevaisuutta. Globaalissa mittakaavassa biosfäärin eheyden – eli biologisen monimuotoisuuden ja sen kaikkien ulottuvuuksien – kannalta turvalliset toimintarajat ovat jo ylittyneet. Paikallisella tasolla Itämeri on surkeassa tilassa ja Saaristomerellä kamppailemme valitettavasti yhä Suomen viimeisen rehevöitymisen hot spot -ongelma-alueen kanssa, jossa ravinnekuormitus ja leväkukinnot ovat erityisen voimakkaita.

Åbo Akademihin perustettiin tammikuussa 2024 poikkitieteellinen Kestävän meritieteen keskus, Centre for Sustainable Ocean Science (SOS), joka tutkii merten biodiversiteettiin liittyviä viheliäisiä ongelmia sekä meriluonnon monimuotoisuuden roolia yhteiskunnan kestävyyssiirtymissä. Viheliäiset ongelmat (engl. wicked problems) ovat erityisen monimutkaisia ja vaikeita ratkaista, sillä niihin liittyy suuri määrä muuttujia ja erilaisia, usein ristiriitaisia arvoja ja näkökulmia. SOS tutkii, miten ihmisen vuorovaikutus meriluonnon monimuotoisuuden kanssa vaikuttaa viheliäisten ongelmien syntyyn, ja etsii ratkaisuja näihin haasteisiin. Keskusta rahoittaa Åbo Akademin säätiö.

SOS tuottaa tutkimusta, joka tukee poliittista päätöksentekoa, tunnistaa ratkaisuja ja ohjaa kestävyyttä edistäviä toimia, kasvattaen valmiuksiamme vastata globaaliin biodiversiteettikriisiin.

Keskusta johtaa ympäristö- ja meribiologian apulaisprofessori Anna Törnroos-Remes. Biologian lisäksi SOS:n poikkitieteellisessä työssä ovat mukana myös kemian, teollisuustalouden, yhteiskuntatieteiden, oikeustieteen sekä eri taiteiden alat. SOS:n työn ytimessä ovat erityiset tapaustutkimukset Saaristomeren ja Ahvenanmaan alueella. Ne tarttuvat viheliäisiin ongelmiin liittyen muun muassa maatalouden valumavesien hallintaan ja merituulivoimapuistojen kehittämiseen. SOS käsittelee myös merikysymyksiin liittyviä laajempia haasteita. Näihin lukeutuu esimerkiksi kysymys siitä, miten päästä kohti kokonaisvaltaista merten hallintoa ja sääntelyä, jossa meriluonnon suojelu ja käyttö ovat tasapainossa. Lisäksi SOS edistää kestävän meritieteen paradigmanmuutosta kehittämällä menetelmiä poikkitieteelliseen yhteiskehittämiseen ja taiteen ja tieteen yhteistyöhön.

SOS järjestää viralliset avajaisensa 10.–11. syyskuuta. Tiistaina 10.9. tapahtuma pidetään Sibelius-museossa, ja ohjelmassa on muun muassa monialaista kestävyystyötä käsittelevä luento, jonka pitää Rachel Kelly Australiassa sijaitsevasta Centre for Marine Socioecology -keskuksesta. Päivä jatkuu esityksillä, jotka tarkastelevat kestävyyssiirtymiä sekä taiteellisten ja tieteellisten lähestymistapojen yhdistämistä tutkimuksessa. Keskiviikkona 11.9. ohjelma järjestetään Åbo Akademin Arken-rakennuksessa. Sidosryhmille suunnatun työpajan jälkeen kuullaan luento Jörn Schmidtiltä, joka työskentelee Malesiassa sijaitsevassa WorldFish-keskuksessa, sekä esitykset Saaristomeren UNESCO-biosfäärialueesta ja taiteellisista tutkimuskäytännöistä.

Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille, jotka ovat kiinnostuneita merentutkimuksesta, kestävästä kehityksestä ja luonnon monimuotoisuudesta. Tapahtuman ohjelma ja ilmoittautumislinkki löytyvät täältä. Ilmoittautuminen päättyy 6. syyskuuta. Lehdistö on lämpimästi tervetullut paikalle.

Lue lisää Kestävän meritieteen keskuksesta (SOS).

Lisätietoja, lehdistöyhteyshenkilö: tutkimusavustaja Malla Lehtonen, malla.lehtonen@abo.fi, +358 50 592 2570.