Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

”Ajaton kohtaaminen” – rehtori Moira von Wrightin muotokuva paljastettiin

Perinteen mukaisesti ja kunnianosoituksena Åbo Akademi on teettänyt muotokuvan Moira von Wrightista, Åbo Akademin rehtorista 2019–2021. Muotokuvan on maalannut taiteilija Caroline Pipping.

Teos paljastettiin Sibelius-museossa pidetyssä seremoniassa 16.10.2024.

Paljastustilaisuudessa Caroline Pipping nosti esiin erityisesti muotokuvan maalaamisen kontekstin, jossa perinne kohtaa tulevaisuuden.

– Muotokuvamaalaus on tärkeä osa länsimaisen taideperinteen jatkumoa, ja olen erittäin iloinen, että Åbo Akademi jatkaa sen vaalimista. Tuntuu erityisen merkitykselliseltä, että tämä muotokuva esittää yliopiston satavuotisen historian ensimmäistä naisrehtoria. Haasteena oli luoda samanaikaisesti sekä perinteeseen juurtunut että tulevaisuuteen katsova teos, joka lisäksi kuvastaa todellista henkilöä, Pipping kertoo.

Rektor Moira von Wrights porträtt målat av konstnär Caroline Pipping.
Vapautta, tasa-arvoa ja solidaarisuutta symboloivan trikolorin värien yksityiskohdat olivat tietoinen valinta, sanoo taiteilija Caroline Pipping. Se on myös hienovarainen kunnianosoitus Alma Söderhjelmille, ÅA:n ensimmäiselle naisprofessorille, joka tutki Ranskan vallankumousta.

Muotokuvatyö alkoi syksyllä 2023 ja kesti lähes vuoden. Tavattuaan von Wrightin ensimmäisen kerran Pippingille syntyi jo visio siitä, mitä hän haluaisi saavuttaa muotokuvalla.

– Muotokuvassa halusin korostaa kokemaani Moiralle niin ominaista avoimuutta. Valoisa, avoin tausta vahvistaa tätä ja symboloi samalla ajatuksen vapautta ja ennalta määrättyjen puitteiden puuttumista. Trikolorin värit – sininen, valkoinen ja punainen – jotka edustavat vapautta, tasa-arvoa ja solidaarisuutta, olivat myös tietoinen valinta. Olen myös käyttänyt hienovaraisia viitteitä nostamaan teoksen nykyaikaan, vaikka kokonaisuus on pitkälti ankkuroitu perinteiseen muotokuvataiteeseen, Pipping sanoo.

– Toinen asia, jota halusin korostaa, oli Moiran uteliaisuus ja kyky kuunnella ja kohdata toiset keskustellen. Tällaiset kohtaamiset ovat ajattomia, ja siksi päätin keskittyä siihen.

Moira von Wright kertoo arvostaneensa taiteilijan työn seuraamista.

– Se oli mielenkiintoista ja opettavaista. On kunnia olla teoksen aiheena yhdelle taitavimmista suomenruotsalaisista naistaiteilijoista, von Wright sanoo.

Rektor Moira von Wright tillsammans med konstnären Caroline Pipping.
Rehtori Moira von Wright yhdessä taiteilija Caroline Pippingin kanssa.

Moira von Wright on kasvatustieteen ja sosiaalifilosofian professori, joka on muun muassa toiminut professorina Örebron ja Oslon yliopistoissa sekä Ersta Sköndal Bräcken korkeakoulussa. Hän on toiminut myös Örebron yliopiston vararehtorina ja Södertörnin korkeakoulun rehtorina. Vuosina 2019–2021 hän toimi Åbo Akademin rehtorina. Hänen tutkimuksensa keskittyy muun muassa pedagogiikkaan ja etiikkaan, erityisesti opettajan ja oppilaan väliseen suhteeseen sekä korkeakoulutuksen rooliin demokraattisessa yhteiskunnassa.

Caroline Pipping on asemansa vakiinnuttanut ja palkittu suomalainen taiteilija. Hän on valmistunut Kuvataideakatemiasta. Ammattitaiteilijana hän on toiminut vuodesta 1987 ja asunut Ahvenanmaalla vuodesta 2000. Pipping on pitänyt lukuisia erillisnäyttelyitä gallerioissa ja museoissa sekä kotimaassa että kansainvälisesti, ja hänen teoksiaan on useissa Suomen suurimmissa kokoelmissa.

Lisätietoja:

Caroline Pipping, kuvataiteilija