Kirjoita tähän hakemasi!

Kuva: Wellu Hämäläinen

Aurum-rakennus valmistui

Yliopistonmäelle noussut Aurum-rakennus on Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan sekä Turun yliopiston kemian laitoksen uusi koti. Käyttäjät ovat päässeet vaikuttamaan suunnittelutyöhön alusta alkaen.

Aurumin 20 000 m² yhteiskäyttörakennus sisältää opetus- ja tutkimustiloja, laboratoriotiloja, kokoontumistiloja, toimistotiloja sekä näihin liittyviä aputiloja. Rakennukseen tulee myös yliopistoille yhteisiä opetus- ja laboratoriotiloja. Rakennukseen tulee lisäksi myös Kårkaféernan ravintola, CampusSportin kuntosali sekä Tekniikan akateemiset TEKin ja Tekniska föreningen i Finland TFiFin aluetoimisto TFiF&TEK Lounge ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n Länsi-Suomen toimisto. Muutot tehdään pääsääntöisesti kesän aikana.

Kuva: SYK Oy.

Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnan dekaani Patrik Henelius sanoo, että Aurumiin muutto tiivistää Turun yliopiston ja Åbo Akademin pitkään jatkunutta yhteistyötä entisestään. Uudenlaiset avoimemmat työskentelytilat muuttavat työskentelykulttuuria. Avoimissa yhteislaboratorioissa asiantuntijoiden on helpompaa jakaa omaa erityisosaamistaan ja synnyttää uudenlaista yhteistyötä.

– Uusi aikakausi alkaa, kun tiedekunnan toiminta siirtyy kolmesta rakennuksesta yhteen. Yhteiset tilat ja laitteet vahvistavat aktiivista ja tärkeää yhteistyötä Turun yliopiston kanssa ja tiedekunnan sisällä. Aurum on moderni ja joustava rakennus, jolle on myönnetty ympäristösertifikaatti erinomaisella arvosanalla. Se tarjoaa henkilöstöllemme laadukkaan työympäristön ja tukee Åbo Akademin kestävyystavoitteita. On hienoa saada toivottaa opiskelijat tervetulleiksi uusiin tiloihin, kun he voivat vähitellen palata kampukselle, sanoo Henelius.

Kuva: Wellu Hämäläinen.

Vastuullista rakentamista

Pääsuunnittelija Piia Viitasen mukaan suunnittelutyötä on ohjannut ajatus siitä, että Aurumin yhteisestä aulasta tulee kampusalueen kohtaamispaikka. Toinen tärkeä tekijä on ympäristövastuullisuus.

Ympäristö huomioidaan kaikissa suunnitteluratkaisuissa, kuten materiaalivalinnoissa ja tilankäytön tehokkuudessa. Rakennuksen katolle on asennettu aurinkopaneelit, ja lämmityksessä ja jäähdytyksessä hyödynnetään maaenergiaa.

Kuva: Wellu Hämäläinen.

Aurum on myös saanut suunnitteluvaiheen BREEAM-ympäristösertifikaatin arvosanalla Excellent ensimmäisenä yliopistorakennuksena Suomessa. Aurumin saavuttamat pisteet 77,7 % ovat poikkeuksellisen korkeat. Tämän uutisen julkaisuhetkellä Aurumin saamat pisteet ovat neljänneksi korkeimmat kaikista BREEAM-sertifioiduista rakennushankkeista Suomessa.

– Aurum sijoittuu keskiaikaisen Turun kulttuuriympäristöalueelle sekä kansallisen kaupunkipuiston alueelle. Turun pitkä historia ja rakennetun ympäristön kerroksellisuus on nähtävissä harvinaisen pitkältä ajalta, samoin koulurakentamisen historia, joka on kehittynyt Turun Tuomiokirkon ympärysmuureissa toimineesta katedraalikoulusta. Nykyisin Åbo Akademin ja Turun yliopistorakennukset sijaitsevat Turun Tuomiokirkon miljöössä integroituneena kaupunkirakenteeseen. Aurum rakennuksessa on tuotukin muistumana menneestä julkisivuun sama materiaali ja sävy, jota on käytetty yliopistonmäen rakennusten materiaalina, mutta eri kokoisena, valaisee pääsuunnittelija Piia Viitanen, Aihio Arkkitehdit Oy:stä.

Turun Yliopistonmäen miljöö on asettanut omat reunaehtonsa suunnittelutyölle. Kulttuurihistoriallisesti merkittävä, arkkitehti Aarne Ervin suunnittelema Turun yliopiston päärakennus on huomioitu muun muassa materiaalivalinnoissa.