Kirjoita tähän hakemasi!

Lehdistötiedote

Brita Maria Renlundin muistosäätiö tukee varhaiskasvatuksen tutkimusta

Varhaiskasvatukseen suuntautuvien pedagogiikan tohtorikoulutuspaikkojen rahoitus turvataan seuraavien kymmenen vuoden ajaksi, kun Brita Maria Renlundin muistosäätiö tukee vähintään kahdeksaa tohtorikoulutuspaikkaa Åbo Akademissa.

Brita Maria Renlundin muistosäätiön (BMR) ja Åbo Akademin välinen sopimus allekirjoitettiin Helsingissä 1.11.2023. Panostus on pitkäkestoinen hanke, jonka tavoitteena on tuottaa useita varhaiskasvatukseen selkeästi suuntautuvia pedagogiikan tohtoreita. Panostuksella halutaan lisätä kiinnostusta ammattiin ja samalla lisätä tieteellistä tietoa aiheesta. Ensimmäiset tohtorikoulutettavat palkataan jo vuonna 2024.

– BMR-säätiö haluaa tukea lasten ja nuorten parissa työskenteleviä ammattilaisia. Varhaiskasvatuksen akateemiseen koulutukseen panostaminen on panostus lasten tulevaisuuteen. Tukemalla tohtorikoulutettavien koulutusta säätiö pyrkii osaltaan turvaamaan uuden akateemisen sukupolven. Näin meillä on tulevaisuudessakin yliopistolaisia, jotka kouluttavat varhaiskasvatuksen opettajia, sanoo BMR-säätiön toimitusjohtaja Birgitta Forsström.

BMR-säätiön toimitusjohtaja Birgitta Forsström ja Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt allekirjoittivat tänään yhteistyösopimuksen, joka tuottaa lisää varhaiskasvatukseen suuntautuvia pedagogiikan tohtorikoulutettavia. Kuva: Cata Portin/Stiftelsen BMR

BMR-säätiön ja Åbo Akademin välinen sopimus on voimassa vuoteen 2034 saakka. Sopimuksen mukaan kaksi tohtorikoulutuspaikkaa täytetään joka toinen vuosi ansioiden ja tutkimussuunnitelman perusteella.

– Lapsemme ovat tärkeintä mitä meillä on, ja uusi tieto siitä, miten lapsiamme ja nuoriamme parhaiten koulutetaan ja kasvatetaan, edistää meidän kaikkien tulevaisuutta. Tohtorikoulutuspaikkojen rahoitus BMR-säätiöltä tukee erityisesti yhteiskunnallisen tehtävämme kannalta tärkeää varhaiskasvatuksen ammattiosaamista. Tämä on erittäin hieno ja tärkeä panostus, josta olemme erittäin kiitollisia, sanoo Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt.

Tohtorikoulutettavan työsuhde kestää tavallisesti neljä vuotta. Sopimus Åbo Akademin kanssa merkitsee BMR-säätiölle 1,3 miljoonan euron taloudellista panostusta.

Lisätietoja:
Birgitta Forsström, toimitusjohtaja, Brita Maria Renlundin muistosäätiö
Puh: +358 44 762 3900
sähköposti: birgitta.forsstrom@bmr.fi

Michaela Pörn, kasvatustieteiden ja hyvinvointitieteiden tiedekunnan dekaani, Åbo Akademi
Puh: +358 50 405 7799
sähköposti: michaela.poern@abo.fi

Lehdistökuvia on saatavilla täällä: https://bmr.fi/kontakt/logoochpressbilder/